Pripreme za završni račun 2017.
info@actarius.hr
Bliži se kraj poslovne godine i izrada godišnjih financijskih izvještaja te je s ciljem sastavljanja kvalitetnih financijskih izvještaja potrebno prije njihovog sastavljanja podsjetiti se na sljedeće:
1. Opća načela koja se odnose na prezentaciju financijskih izvještaja
Pozicije financijskih izvještaja različite su prirode ili funkcije i moraju se prezentirati odvojeno, osim ako su beznačajne, pri čemu će pozicije koje nisu objavljene u financijskim izvještajima jer nisu značajne, biti objavljene u bilješkama uz financijske izvještaje.
2. Prijeboj
Imovina i obveze kao i prihodi i rashodi, ne smiju se prebijati, osim ako to izrijekom ne dopuštaju računovodstveni standardi, te se ove pozicije u financijskim izvještajima objavljuju odvojeno. Međutim, rezultati nekih transakcija prezentiraju se saldiranjem prihoda i rashoda po istoj transakciji ako takvo prezentiranje odražava bit transakcije ili poslovnog događaja, a tipični primjeri saldiranja prihoda i rashoda su kod transakcija prodaje dugotrajne imovine, aktivnosti rezerviranja priznatih u skladu s MRS 37 - Rezerviranja, nepredviđene obveze i nepredviđena imovina, saldiranje pozitivnih i negativnih tečajnih razlika, dobici i gubici od transakcija trgovanja s financijskim instrumentima namijenjenih trgovanju, pri čemu se sve ove pozicije ako su značajne iskazuju odvojeno bez prijeboja.
3. Pretpostavka neograničenosti vremena poslovanja
Potrebno je razmotriti temeljnu pretpostavku da će poduzetnik vremenski neograničeno poslovati, odnosno, da će poslovati u doglednoj budućnosti, jer je poduzetnik dužan sastaviti financijske izvještaje na osnovi neograničenog vremena poslovanja. Ako menadžment namjerava likvidirati subjekt, prestati poslovati ili ako nema drugih realnih alternative tada neće sastavljati financijske izvještaje na osnovi pretpostavke neograničenosti vremena poslovanja. To znači da, kada je menadžment na temelju procjene svjestan neizvjesnosti vezane uz poslovne događaje kao i osnovanog postojanja sumnji u nastavak poslovanja na pretpostavci neograničenog vremena poslovanja, tada tu neizvjesnost mora objaviti, a mora objaviti i razloge zašto izvještaje ne može sastaviti na pretpostavci neograničenosti vremena poslovanja. Za ocjenu primjerenosti ove pretpostavke uzimaju se sve relevantne informacije u budućnosti, a uzima se razdoblje najmanje za 12 mjeseci od datuma bilance.
4. Računovodstvene politike
Računovodstvene politike koje obuhvaćaju načela, osnove, dogovore, praksu i pravila koje primjenjuje poduzetnik pri sastavljanju i prezentiranju financijskih izvještaja, treba primjenjivati dosljedno i treba ih objaviti, a posebice one vezane uz zalihe (metoda utvrđivanja troškova), dugotrajnu materijalnu i nematerijalnu imovinu (naknadno mjerenje), ulaganja u nekretnine (naknadno mjerenje), prihode od pružanja usluga (mjerenje stupnja dovršenosti) te državne potpore. Moguće su promjene računovodstvenih politika ako se promjena vrši Standardom ili Tumačenjima ili ako promjena rezultira financijskim izvještajima koji pružaju pouzdanije i značajnije informacije o učincima transakcija, drugih događaja ili uvjeta na financijski položaj, financijsku uspješnost ili novčane tokove poslovnog subjekta. Posljedice promjene računovodstvenih politika su retroaktivno usklađivanje za učinke promjena računovodstvenih politika te poduzetnik za promjenu računovodstvenih politika mora uskladiti početno stanje komponente kapitala (zadržane dobiti) kao da se računovodstvena politika oduvijek primjenjivala (zbog usporedivosti).
5. Promjene u računovodstvenim procjenama
Promjene računovodstvene procjene su usklađivanja knjigovodstvenog iznosa neke imovine ili obveze, ili iznosa periodične potrošnje neke imovine, nastalo procjenom sadašnjeg stanja i očekivanih budućih koristi i obveza povezanih s tom imovinom i obvezama. Nastaju zbog novih informacija ili novih otkrića te u skladu s tim nisu ispravci pogrešaka, a učinak promjene računovodstvene procjene se priznaje uključivanjem u dobit ili gubitak u razdoblju promjene, ako promjena utječe samo na to razdoblje, ili razdoblju promjene i budućim razdobljima, ako promjena utječe na oba razdoblja.
6. Ispravljanje pogrešaka iz prethodnih razdoblja
Pogreške u računovodstvu nastaju u svezi priznavanja, mjerenja i objavljivanja elemenata financijskih izvještaja, te kada pogreške imaju materijalni značaj tada treba utvrditi učinke pogrešaka i izvršiti ispravljanje. Učinci računovodstvenih pogrešaka ispravljaju se retroaktivno prepravljanjem usporednih iznosa za prezentirano prethodno razdoblje u kojemu je pogreška nastala, a ako je pogreška nastala prije najranije prezentiranog razdoblja, prepravljanjem početnog stanja imovine, obveza i kapitala za najranije prezentirano razdoblje.
7. Obavljanje popisa
Poduzetnik je dužan na kraju poslovne godine popisati imovinu i obveze i s popisanim stvarnim stanjem uskladiti knjigovodstveno stanje. Uprava je dužna imenovati komisiju za popis, donijeti odluku o popisnim razlikama, donijeti odluke o vrijednosnom usklađenju i/ili otpisu nekurentnih i oštećenih zaliha i druge imovine, ispravku vrijednosti potraživanja čija je naplata neizvjesna i otpisu potraživanja za koja je nastupila konačna nemogućnost naplate (primjerice zbog zastare i sl.) te otpisu obveza.
8. Analitičko kontrolni postupci u pripremi završnog računa
Realnost i objektivnost podataka u poslovnim knjigama ispituje se kontrolom fizičkog postojanja imovine koja je evidentirana u poslovnim knjigama (popisom), usklađivanjem podataka iskazanih u poslovnim knjigama s trećim osobama (dužnicima, vjerovnicima,kreditorima i dr.), provjerom početnog stanja, uvidom u izvornu dokumentaciju (račune, izvatke sračuna, primke, ugovore i dr.), kontrolom sastavljenih obračuna (amortizacije, revalorizacije,rezerviranja, vrijednosnih usklađenja,kamata, plaća, kalkulacija i dr.), kontrolom i usklađenjem analitičkih evidencija s glavnom knjigom, i dr. kontrolama.