ACTARIUS Knjigovodstveni Servis
Actarius Grupa d.o.o .
Ogrizovićeva 21, 10000 Zagreb,
Tel 01/382-0010, Mob 091/382-0015, Fax 01/382-0010
Osnivanje obrta i d.o.o.-a dosta se razlikuje. Iako je za otvaranje obrta potrebno manje papira, vremena i novca, za otvaranje vezanih obrta uvjet je položen majstorski ispit, odgovarajuća stručna sprema ili radno iskustvo.
Također, za otvaranje svih vrsta obrta, slobodnih, vezanih ili povlaštenih potrebno je liječničko uvjerenje o sposobnosti. Jedna od većih prednosti obrta jest jednostavnost vođenja poslovnih knjiga koje većina obrtnika uz malo učenja može voditi sama.
Jednostavno knjigovodstvo podrazumijeva vođenje knjige primitaka i izdataka, evidencije o tražbinama i obvezama te popisa dugotrajne imovine, piše business.hr.
Prednost načela blagajne
Posebna pogodnost obrtnicima jest i to što se u njihove primitke po načelu blagajne računaju samo stvarno naplaćeni računi. Što se tiče poreza, obrtnici su obveznici poreza na dohodak, a mnogima će puno značiti i odluka da se od 1. siječnja 2013. prag za ulazak u sustav PDV-a pomiče sa 85 na 230 tisuća kuna ukupno ostvarenih godišnjih primitaka.
Osnivanje d.o.o.-a zahtjeva više dokumenata, novca i vremena, ali prednost je što stručna sprema i bilo koji drugi ispiti osposobljenosti nisu potrebni. Osim prijave na Trgovačkom sudu, podatke o upisu trgovačkog društva u sudski registar potrebno je objaviti u Narodnim novinama i dnevnom tisku. Zbog kompleksnosti koraka pri osnivanju d.o.o.-a mnogi poduzetnici ipak odluče registraciju trgovačkog društva prepustiti odvjetničkim uredima.
Plaća priznati trošak
Za razliku od primjene načela blagajne kod obrtnika, knjiženje poslovnih događaja u d.o.o.-u obavlja se prema načelu fakture, što znači da primitak nastaje u trenutku kada je izdan račun.
Također, d.o.o. mora PDV uplatiti pri izdavanju računa iako mu račun možda nije uplaćen u roku. D.o.o. obveznik je poreza na dobit koji se obračunava po jedinstvenoj poreznoj stopi od 20 posto, a za razliku od obveze plaćanja poreza na dohodak, dobitaši ne moraju plaćati prirez.
D.o.o. vodi knjige po principu dvojnog knjigovodstva, a obavezne poslovne knjige su dnevnik, glavne knjige i pomoćne knjige.
Plaća osnivača, odnosno vlasnika d.o.o.-a, u cijelom bruto iznosu priznaje se kao trošak, a obrtnicima se kao trošak priznaju samo plaćeni doprinosi na mirovinsko i zdravstveno osiguranje. Obrt je jednostavniji, d.o.o. prihvatljiviji
Katarina Džale Matijašević, dizajnerica i vlasnica tvrtke Obilje, kaže da joj je obrt bilo jednostavnije otvoriti, a otvaranje tvrtke zahtijevalo je više papira, koraka i novca.
„Knjigovodstvo za tvrtke je kompliciranije. Poslovne knjige za obrt, da sam htjela, mogla sam i sama voditi“, ističe Džale Matijašević.
Smatra da druge razlike nisu toliko očite. „Plaćanje doprinosa se ne razlikuje, osim što sada plaćam Gospodarsku, a onda sam plaćala Obrtničku komoru. Međutim, primijetila sam da banke drukčije gledaju na tvrtke nego na obrtnike i općenito se obrtnike smatra neobrazovanima, što je pogrešno“, napominje Džale Matijašević.
Smatra ipak da je za manje poslove obrt jednako dobar kao i d.o.o., možda za zaista malo poslovanje i bolji. te dodaje da ljudi i banke ne bi smjeli raditi razliku u percepciji obrta i male tvrtke.
Danijel Koletić, vlasnik PR agencije Apriori komunikacije, imao je obrt 11 godina i u vrijeme kada ga je otvarao, kaže, bilo je smiješno baviti se konzultantskim uslugama, a imati obrt.
„To je stvar poslovnog odabira. Knjigovodstvo je lakše i jednostavnije, a pogotovo je jednostavno vođenje blagajne zbog gotovinskih isplata. Ono što nije dobro jest obaveza da obrtnik odgovara cijelom svojom imovinom, a d.o.o. visinom temeljnog kapitala“, kaže Koletić. Ističe i da mu je dok je imao obrt smetala loša komunikacija s Obrtničkom komorom.
Na d.o.o. odlučio je prijeći zbog financijskog poslovanja jer se i u obrtu knjige počnu voditi po principu dvojnog knjigovodstva ako se promet znatno poveća. Kao drugi razlog navodi ulazak Hrvatske u Europsku uniju jer vjeruje da će d.o.o. kao pravni subjekt ipak biti prihvatljiviji.
Slaže se da banke i ljudi obrt shvaćaju manje ozbiljnim poslovanjem nego d.o.o., ali smatra da je za mladog čovjeka koji tek pokreće posao, sam je i nema puno novca, otvaranje obrta bolje rješenje od osnivanja tvrtke. S druge strane, ako u posao kreće više ljudi, Koletić kaže da je bolje poslovanje odmah registrirati kao d.o.o.
Razlika između fizičke i pravne osobe
Obrt je samostalno i trajno obavljanje dopuštenih gospodarskih djelatnosti fizičkih osoba radi postizanja dohotka koji se ostvaruje proizvodnjom, prometom ili pružanjem usluga na tržištu.
Društvo s ograničenom odgovornošću (d.o.o.) je trgovačko društvo u koje jedna ili više pravnih ili fizičkih osoba ulažu temeljne uloge kojima sudjeluju u unaprijed dogovorenom temeljnom kapitalu radi postizanja dobiti.
OBRT
Temeljni kapital: Nema
Troškovi osnivanja: oko 1000 kuna
Vrijeme potrebno za otvaranje/osnivanje: do 15 dana
Mjesto registracije: Nadležni ured državne uprave u Županiji ili Gradu
Odgovornost: Cijelom svojom imovinom
Knjigovodstvo: Jednostavno knjigovodstvo
Članstvo u Komori: Hrvatska obrtnička komora
Djelatnosti: Sve dopuštene djelatnosti uz posjedovanje odgovarajuće stručne spreme vezane uz obrte i/ili povlastice za povlaštene obrte
Porezne stope: Progresivna 12%, 25%, 40% + prirez (ovisno o visini dohotka)
Zaposleni: Nema ograničenja
Plaćanje PDV-a: Naplaćeni račun
D.O.O.
Temeljni kapital: 20.000 kn
Troškovi osnivanja:oko 6000 kuna
Vrijeme potrebno za otvaranje/osnivanje: do 40 dana Mjesto registracije: Trgovački sud
Odgovornost: Visinom temeljnog kapitala
Knjigovodstvo: Dvojno knjigovodstvo u skladu sa Zakonom o računovodstvu
Članstvo u Komori: Hrvatska gospodarska komora
Djelatnosti: Sve dopuštene djelatnosti
Porezne stope: 20% (bez prireza)
Zaposleni: Nema ograničenja
Plaćanje PDV-a: Izdani račun
Izvor: http://www.profitiraj.hr/poduzetnici/za-ozbiljno-poslovanje-morate-imati-d-o-o/