User Tools

Site Tools


prijelaz_s_jednostavnog_na_dvojno_knjigovodstvo_-_neprofitna_organizacija

ACTARIUS Knjigovodstveni Servis

Actarius Grupa d.o.o .

Ogrizovićeva 21, 10000 Zagreb,

Tel 01/382-0010, Mob 091/382-0015, Fax 01/382-0010

http://www.actarius.hr

Prijelaz s jednostavnog na dvojno knjigovodstvo - Neprofitna organizacija

propisi.jpg

Neprofitna organizacija vodila je u 2011. god. jednostavno knjigovodstvo jer je zadovoljavala uvjete iz čl. 71. Uredbe o računovodstvu neprofitnih organizacija. Prema poslovnim knjigama (Knjiga primitaka i izdataka) ostvarila je u 2011. god. prihod od 120.600,00 kuna, te je od 1 siječnja 2012. god. obavezna voditi poslovne knjige po načelima dvojnog knjigovodstva. Što treba učiniti kod prijelaza s jednostavnog na dvojno knjigovodstvo?

Odgovor: Neprofitna organizacija koja je u 2011. godini ostvarila prihod veći od 100.000,00 kuna obavezna je nakon 1. siječnja 2012. godine voditi dvojno knjigovodstvo, te sastavljati i predavati financijske izvještaje u tijeku i na kraju godine. Obaveza vođenja dvojnog knjigovodstvo, te sastavljanja i predavanja financijskih izvještaja traje još i slijedeće dvije godine 2013. i 2014., neovisno o visini prihoda i imovine.

Podsjećamo da je neprofitna organizacija dužna izvijestiti Ministarstvo financija o promjeni načina vođenja knjigovodstva i o sastavljanju te predavanju financijskih izvještaja na Obrascu RNO-P, koji je sastavni dio izmjena Uredbe o računovodstvu neprofitnih organizacija (Nar. nov., br. 7/09), popunjavajući polja označena rednim brojevima od 27. do 30. sa starim i novim podatkom.

U članku 71. Uredbe o računovodstvu neprofitnih organizacija propisana je mogućnost da neprofitna organizacija ne vodi knjigovodstvene evidencije primjenom računskog plana prema načelima dvojnog knjigovodstva, ako zadovoljava uvjete iz navedenog članka vezane za visinu ostvarenih prihoda i vrijednost imovine. Takve „male“ neprofitne organizacije mogu se, ali ne moraju, odlučiti voditi jednostavno knjigovodstvo, i to najmanje kroz Knjigu blagajne i Knjigu prihoda i rashoda, jednostavnim knjigovodstvenim postupkom i primjenom novčanog računovodstvenog načela.

Međutim, i takve „male“ neprofitne organizacije trebaju prema posebnim propisima (primjerice o PDV-u) i svojim potrebama, voditi i druge pomoćne knjige i evidencije, i to za:

-dugotrajnu nefinancijsku imovinu – po vrsti, količini i vrijednosti (nabavna i otpisana);

-kratkotrajnu nefinancijsku imovinu (zalihe materijala, trgovačke robe i proizvoda) – po vrsti, količini i vrijednosti;

-financijsku imovinu (potraživanja) – po subjektima, iznosima, rokovima dospjelosti i drugim podacima;

-obveze – po subjektima, iznosima i rokovima dospjelosti i drugim podacima;

-evidenciju putnih naloga i korištenju službenih vozila;

-knjigu ulaznih računa, te

-knjigu izlaznih računa.

Kad je neprofitna organizacija dužna prijeći s jednostavnog na dvojno knjigovodstvo mora voditi računa i o razlici u načelima ova dva načina vođenja knjigovodstva. Jednostavno knjigovodstvo se vodi po načelu blagajne, a dvojno knjigovodstvo po načelu nastanka događaja. Zbog toga je neprofitna organizacija prilikom prelaza na dvojno knjigovodstvo obavezna osigurati podatke o stanju sve svoje imovine i svih obaveza, tj. treba na dan 1. siječnja (u primjeru 2012.godina) sastaviti početnu bilancu, a na temelju podataka iz pomoćnih knjiga i evidencija.

Početna bilanca treba sadržavati podatke o:

a) aktivi

-stanju nefinancijske dugotrajne imovine – u nabavnoj i u otpisanoj vrijednosti,

-stanju kratkotrajne imovine – zalihe materijala, proizvodnje u tijeku, gotovih proizvoda i trgovačke robe,

-stanju financijske imovine – novac u banci i blagajni, depoziti,

-stanju potraživanja – od zaposlenih, za više plaćene poreze i doprinose, za dane predujmove dobavljačima, od kupaca, -stanju danih zajmova i pozajmica,

-stanju vrijednosnih papira,

-stanju aktivnih vrijednosnih papira

b) pasivi

-stanju obveza prema dobavljačima, zaposlenima

-stanju obveza za primljene kredite i zajmove za poslovanje,

-stanju pasivnih vremenskih razgraničenja,

-stanju vlastitih izvora i

-utvrđenim rezultatima poslovanja – višak prihoda.

Stanja utvrđena u početnoj bilanci evidentiraju se u poslovnim knjigama kao početna stanja na računima bilančnih razreda: 0, 1, 2 i 5.

Važno je napomenuti da stanja iskazana na računima razreda 0 i 1 (aktiva) moraju biti jednaka stanjima iskazanim na računima razreda 2 i 5 (pasiva). To se postiže iskazivanjem stanja vlastitih izvora kao razlike između ukupne aktive i ukupnih obveza uvećanih za utvrđeni financijski rezultat.

Ako neprofitna organizacija nije vodila pomoćne knjige stanja za početnu bilancu treba utvrditi popisom sa stanjem na dan 1. siječnja 2012. godine.

Izvor: Časopis RIPup 5/2012, str.8.

prijelaz_s_jednostavnog_na_dvojno_knjigovodstvo_-_neprofitna_organizacija.txt · Last modified: 2021/11/26 01:08 (external edit)