User Tools

Site Tools


porezna_reforma_2020-2021

Porezna reforma 2020-2021

www.actarius.hr

info@actarius.hr

Nastavno na predstavljanje planiranih izmjena zakona u poreznom sustavu Republike Hrvatske (o kojima smo detaljnije pisali u prošlom izdanju poreznih novosti), Ministarstvo financija je putem platforme e-savjetovanje predstavilo nacrte izmjena i dopuna poreznih zakona.

Nacrt izmjena Zakona o porezu na dodanu vrijednost

Izmjene i dopune Zakona o PDV-u se u najvećem dijelu odnose na usklađenje s Direktivama Vijeća (EU) u pogledu određenih obveza u vezi s porezom na dodanu vrijednost za isporuku usluga i prodaju robe na daljinu, s učinkom od 1. srpnja 2021. godine, što će dovesti do pojednostavnjenja određenih pravila u vezi s obavljanjem usluga i prodajom dobara na daljinu. Naime, proširenje primjene posebnog postupka oporezivanja za telekomunikacijske usluge, usluge radijskog i televizijskog emitiranja i elektronički obavljene usluge na sve usluge te prodaju robe na daljinu, dovest će do pojednostavljenja u poslovanju poreznim obveznicima koji obavljaju usluge osobama koje nisu porezni obveznici u smislu da neće biti obvezni registrirati se za potrebe PDV-a u svakoj državi članici u kojoj je mjesto oporezivanja tih usluga (ili prodaje robe na daljinu), već da PDV na te isporuke prijavljuju i plaćaju u državi članici prijave. Shodno tome, predložen je prag od 77.000 kn (10.000 EUR) do kojeg se isporuka oporezuje PDV-om države članice isporučitelja, odnosno nakon prolaska spomenutog praga isporuka se oporezuje u državi članici u kojoj primatelj dobara koji nije porezni obveznik ima prebivalište. Stoga će strani porezni obveznici plaćati hrvatski PDV kada ukupna vrijednost prodaje dobara na daljinu te telekomunikacijskih usluga, usluga radijskog i televizijskog emitiranja i elektronički obavljenih usluga prijeđe prag od 10.000 eura, odnosno hrvatski porezni obveznici će plaćati PDV neke druge države članice kada vrijednost navedenih isporuka prijeđe prag od 77.000 kuna. S time u vezi, nacrtom izmjena Zakona predviđa se ukidanje dosadašnjeg praga za isporuku dobara na daljinu od 270.000 kn.

Također, predviđa se uvođenje nove PDV prijave za poseban postupak oporezivanja namijenjen za evidenciju isporuka u druge države članice od strane hrvatskih poreznih obveznika koji su prešli prag u tim drugim državama članicama. Isto tako, propisana je obveza osiguranja dodatne evidencije vezano za takve isporuke u druge države članice.

Pri tome, nove odredbe kod prodaje robe na daljinu neće se primjenjivati kod isporuke novih prijevoznih sredstva niti na dobra koje isporučitelj ili druga osoba za njegov račun, sastavlja ili postavlja s ili bez probnog rada. Propisana su posebna pravila vezana za odbitak pretporeza u odnosu na isporuke u okviru posebnog postupka.

Osim poreznih obveznika iz država članica EU, pojednostavljenje kod isporuke usluga i prodaje robe na daljinu će se primjenjivati na porezne obveznike iz trećih zemalja pod određenim uvjetima. U tom vidu, propisano je oslobođenje za isporuku dobara od strane poreznog obveznika koji nema sjedište unutar Europske unije obavljenu poreznom obvezniku koji se smatra isporučiteljem tih dobara.

Dodatno, vezano za ranije najavljeno proširenje mogućnosti primjene obračunske kategorije PDV-a pri uvozu, nacrtom Zakona je detaljnije pojašnjeno da će isto biti dostupno poreznim obveznicima kojima je prethodno na temelju podnesenog zahtjeva Carinska uprava izdala odobrenje o plaćanju PDV-a pri uvozu putem prijave PDV-a te koji zadovoljavaju sljedeće uvjete:

a) imaju pravo na odbitak pretporeza u cijelosti,

b) ostvaruju pozitivne pokazatelje boniteta/solventnosti tijekom razdoblja od 12 mjeseci prije podnošenja zahtjeva,

c) sudjelovali su u provedbi postupka uvoza u razdoblju od najmanje 12 mjeseci prije podnošenja zahtjeva te su u tom razdoblju proveli najmanje 5 postupaka uvoza na području Europske unije,

d) nisu teže kršili ili nisu ponavljali kršenje odredbi poreznih i carinskih propisa i

e) pravodobno i u cijelosti podmiruju porezne i carinske obveze.

Iznimno kod uvoza strojeva i opreme (iz dodatka IV Zakona) vrijednosti veće od pola milijuna kuna, koji će se koristiti kao dugotrajna materijalna imovina, bit će moguća primjena obračunskog PDV pri uvozu uz zadovoljenje ranije navedenih uvjeta pod a), d) i e).

Ostale promjene predviđene nacrtom Zakona se odnose na promjene koje su već ranije najavljene:

➢ ukidanje oslobođenja od plaćanja PDV-a za male pošiljke uvezene u EU čija je vrijednost manja od 22 eura;

➢ izjednačavanje primjene oslobođenja od PDV-a u pogledu obrambenih napora koji se poduzimaju u okviru Europske unije s oslobođenjem od PDV-a koje se primjenjuje na obrambene napore koji se poduzimaju u okviru Organizacije Sjevernoatlantskog ugovora (NATO);

➢ povećavanje praga za primjenu postupka oporezivanja prema naplaćenim naknadama s 7,5 na 15 milijuna kuna.

Nacrt izmjena Zakona o porezu na dobit

Nacrtom izmjena Zakona o porezu na dobit predviđeno je smanjenje porezne stope s 12% na 10% za male i srednje porezne obveznike koji ostvaruju prihode do 7,5 milijuna kuna (obuhvaća i sve neprofitne organizacije koje za gospodarsku djelatnost plaćaju porez na dobit u paušalnom iznosu).

Uz najavljeno smanjenje stope poreza po odbitku s 12% na 10% po osnovi isplate dividendi i udjela u dobiti, nacrtom Zakona dodatno je predviđeno smanjenje stope poreza po odbitku na naknade za nastupe inozemnih izvođača (umjetnika, zabavljača i športaša) kada naknadu isplaćuje tuzemni ili inozemni isplatitelj prema ugovoru s inozemnom osobom koja nije fizička s 15% na 10%.

Osim toga, nacrtom Zakona dodatno je propisan porezno priznati tretman rashoda kreditne institucije u iznosu otpisa potraživanja u postupku rekonstruiranja plasmana, od nepovezane fizičke ili pravne osobe, po osnovi odobrenih kreditnih plasmana s pripadajućim kamatama iskazanima u prihodima do trenutka otpisa za kreditne plasmane kojima je zbog otežane mogućnosti naplate vrijednost usklađena u skladu s posebnim propisima Hrvatske narodne banke.

S time u vezi, propisana je obveza kreditnoj instituciji da dostavi dužniku i jamcu pisanu izjavu o odricanju od prava naplate otpisanog iznosa potraživanja, odnosno o prestanku njihove obveze u navedenom iznosu otpisa, pri čemu iznos otpisanog duga neće biti uključen u oporezive prihode odnosno primitke.

Dodatno, vezano za transferne cijene, propisano je pojednostavljenje postupka na način da se nalaže poreznom obvezniku da izvrši usklađenje transfernih cijena, odnosno dobiti u tekućem razdoblju s ciljem sprečavanja nesporazuma, ispravaka poreznih prijava i sprečavanja sudskih ili arbitražnih postupaka.

Nacrt izmjena Zakona o porezu na dohodak

Nacrtom Zakona su obuhvaćene sve ranije najavljivane izmjene uz nekoliko dopuna koje se uglavnom tiču dohotka od imovine i to kod najma nekretnina i pokretnina.

Kao što je ranije najavljeno, propisano je umanjenje poreznih stopa s 24% na 20% odnosno s 36% na 30% koje se primjenjuju pri oporezivanju godišnjih dohodaka, te s 12% na 10% koje se primjenjuju pri oporezivanju konačnih dohodaka te paušalnog oporezivanja djelatnosti.

Također, nacrtom je i dalje planirano uvođenje nacionalne naknade za starije osobe kako bi se smanjio rizik od siromaštva i socijalne isključenosti. Pri tome, primitak fizičkih osoba po osnovi nacionalne naknade za starije osobe se ne smatra primitkom na koji se plaća porez na dohodak niti se isti uzima u obzir pri utvrđivanju prava na osobni odbitak za uzdržavane članove.

Nadalje, nacrtom Zakona je predviđeno ukidanje oporezivanja godišnjom stopom od 24% poreznih obveznika koji su ostvarili dodatne primitke po osnovi drugog dohotka do visine peterostrukog iznosa osnovice osobnog odbitka (tj. do 12.500 kn).

Dodatno, vezano za dohodak od imovine kod najma nekretnina i pokretnina, nacrtom je predviđena obveza poreznog obveznika u vidu dostave isprava o nastanku ili promjeni činjenica vezanih za ostvarivanje najamnine i zakupnine nekretnina i pokretnina nadležnoj ispostavi Porezne uprave u roku od osam dana od dana nastanka ili promjena činjenica bitnih za oporezivanje.

U slučaju kada javni bilježnik ovjeri dokument o najamnini nekretnina i pokretnina dužan je bez odgode, a najkasnije u roku od 30 dana od dana obavljanja službene radnje jedan primjerak te isprave dostaviti elektroničkim putem nadležnoj ispostavi Porezne uprave prema prebivalištu ili uobičajenom boravištu poreznog obveznika koji ostvaruje dohodak od imovine (u tom slučaju sam porezni obveznik nema obvezu podnošenja isprave). U ovom dijelu, nacrtom Zakona su predviđene prekršajne odredbe za javne bilježnike te porezne obveznike koji ne budu dostavljali isprave u predviđenom vremenskom roku.

Dodatno, u slučaju utvrđivanja dohotka po osnovi razlike vrijednosti imovine i visine sredstava kojima je stečena primijeniti će se stopa od 30% (umjesto dosadašnjih 36%), ali će se utvrđeni porez uvećati za 100% (do sada uvećanje 50%).

Izmjene Pravilnika o provedbi Općeg poreznog zakona

Nastavno na nedavno predstavljeni nacrt izmjena i dopuna Pravilnika o provedbi Općeg poreznog zakona, 19. rujna 2020. su na snagu stupile izmjene i dopune istog putem kojih je:

• produljen rok za primjenu obračunske kategorije PDV-a pri uvozu za uvoz dobara obavljen do uključivo 31. prosinca 2020. godine,

• omogućen neoporeziv tretman troška testiranja na virus zaposlenika koji snosi poslodavac (nema obveze iskazivanja navedenog u obrascu JOPPD kao oporezivog niti novog neoporezivog primitka) – primjenjuje se od stupanja na snagu Pravilnika, odnosno od 19. rujna 2020. godine nadalje te nije propisana retroaktivna primjena.

Konačni prijedlog Zakona o potvrđivanju mnogostrane konvencije o provedbi mjera povezanih s ugovorima o izbjegavanju dvostrukog oporezivanja u svrhu sprječavanja smanjenja porezne osnovice i preusmjeravanja dobiti.

Republika Hrvatska kao članica OECD Okvira za implementaciju paketa mjera protiv BEPS-a putem e-savjetovanja predstavila je konačni prijedlog Zakona o potvrđivanju mnogostrane konvencije o provedbi mjera povezanih s ugovorima o izbjegavanju dvostrukog oporezivanja u svrhu sprječavanja smanjenja porezne osnovice i preusmjeravanja dobiti.

Mnogostrana konvencija predstavlja rezultat napora vlada diljem svijeta koje su primijetile da gube značajne prihode od oporezivanja poduzeća zbog agresivnog međunarodnog poreznog planiranja koje ima učinak umjetnog preusmjeravanja dobiti na lokacije na kojima poduzeća ne podliježu oporezivanja ili podliježu smanjenom oporezivanju. Ista ima za cilj osigurati da se dobit oporezuje tamo gdje se obavlja gospodarska djelatnost i gdje nastaje određena vrijednost.

Donošenjem Zakona omogućit će se implementacija određenih minimalnih standarda potrebnih za efikasno sprječavanje zlouporabe ugovora o izbjegavanju dvostrukog oporezivanja te za efikasnije postupke zajedničkog dogovaranja. Točnije, rezultati BEPS akcijskog plana implementirat će se u 66 ugovora o izbjegavanju dvostrukog oporezivanja koje Republika Hrvatska ima sklopljene s drugim državama te koji su na snazi i u primjeni, ukoliko i odnosne države navedu Hrvatsku kao državu čiji će ugovor biti obuhvaćen, čime će se ujednačiti međunarodna porezna pravila i smanjiti mogućnosti za izbjegavanje plaćanja poreza od strane multinacionalnih društava.

porezna_reforma_2020-2021.txt · Last modified: 2021/11/26 01:09 (external edit)