ACTARIUS Knjigovodstveni Servis
Actarius Grupa d.o.o .
Ogrizovićeva 21, 10000 Zagreb,
Tel 01/382-0010, Mob 091/382-0015, Fax 01/382-0010
Knjigovodstvo neprofitnih organizacija vodi se po načelu dvojnog knjigovodstva, a prema rasporedu računa iz Računskog plana za neprofitne organizacije. Neprofitne organizacije obvezne su u svom knjigovodstvu osigurati podatke pojedinačno po vrstama prihoda i rashoda te o stanju imovine, obveza i vlastitih izvora.
Obvezne su sljedeće poslovne knjige:
- dnevnik je knjiga u koju se unose poslovne promjene slijedom vremenskog nastanka,
- glavna knjiga sustavna knjigovodstvena evidencija poslovnih promjena nastalih na
imovini, obvezama, vlastitim izvorima te prihodima i rashodima
- pomoćne knjige jesu analitičke knjigovodstvene evidencije poslovnih događaja koji su u glavnoj knjizi iskazani sintetički i druge pomoćne evidencije o stanju i promjenama imovine i obveza za potrebe nadzora i praćenja poslovanja.
Neprofitne organizacije obvezno vode slijedeće pomoćne knjige: dugotrajne nefinancijske imovine, kratkotrajne nefinancijske imovine (zaliha materijala, proizvoda i robe), financijske imovine i obveza, zatim knjigu (dnevnik) blagajni, evidenciju danih i primljenih jamstava i garancija, evidenciju putnih naloga i korištenja službenih vozila, knjigu izlaznih računa, knjigu ulaznih računa te ostale pomoćne evidencije prema posebnim propisima i svojim potrebama.
Posebne pomoćne knjige i analitičke evidencije ne moraju se voditi ako neprofitna organizacija izravnim raščlanjivanjem stavki glavne knjige osigurava potrebne podatke.
Dnevnik i glavna knjiga čuvaju se najmanje 11 godina, a pomoćne knjige najmanje 7 godina. Trajno se čuvaju isplatne liste i analitičke evidencije o plaćama isplaćenim zaposlenicima u radnom odnosu.
Neprofitne organizacije čija je vrijednost imovine uzastopno u prethodne tri godine manja od 100.000,00 kuna na razini godine i godišnji prihod uzastopno u prethodne tri godine manji od 100.000,00 kuna na razini godine, nije u obvezi vođenja dvojnog knjigovodstva i sastavljanja te predaje financijskih izvještaja za slijedeću godinu (članak 71. Uredbe).
Takva neprofitna organizacija dužna je voditi najmanje: - knjigu prihoda i rashoda i
- knjigu blagajne primjenom jednostavnog knjigovodstva i novčanog računovodstvenog načela.
Odluku o korištenju ove mogućnosti vođenja knjigovodstva za tekuću poslovnu godinu donosi osnivač neprofitne organizacije u roku predviđenom za podnošenje financijskih izvještaja za prethodnu poslovnu godinu, a o nastaloj promjeni izvještava Ministarstvo financija na način propisan člankom 72.c Uredbe.
Neprofitne organizacije osnovane nakon 1. siječnja 2009. dužne su voditi dvojno računovodstvo i sastavljati te predavati financijske izvještaje sljedeće tri godine neovisno o visini prihoda i imovine. Neprofitne organizacije koje nisu obvezne voditi dvojno knjigovodstvo nisu dužne predavati financijska izvješća
Neprofitne organizacije osnovane prije 1. siječnja 2009. moraju svake godine provjeriti svoj sustav knjigovodstva i informaciju o promjenama sustava dostaviti Registru neprofitnih organizacija na obrascu RNO-P.