This shows you the differences between two versions of the page.
Both sides previous revision Previous revision Next revision | Previous revision | ||
racunovodstvo_potpore_za_ocuvanje_radnih_mjesta [2020/05/05 10:57] gasparovic |
racunovodstvo_potpore_za_ocuvanje_radnih_mjesta [2021/11/26 01:09] (current) |
||
---|---|---|---|
Line 8: | Line 8: | ||
Potpora za očuvanje radnih mjesta (u daljnjem tekstu PORM) je nova mjera uvedena od strane HZZ-a za očuvanje radnih mjesta u djelatnostima pogođenim koronavirusom. Mjera traje od 01. ožujka, 2020. do najdulje 3 mjeseca i financira se 3.250,00 kn mjesečno po radniku koji radi u punom radnom vremenu za mjesec ožujak, i po 4.000,00 kn za mjesece travanj i svibanj, 2020., te razmjerno tom iznosu za radnike koji rade u nepunom radnom vremenu. | Potpora za očuvanje radnih mjesta (u daljnjem tekstu PORM) je nova mjera uvedena od strane HZZ-a za očuvanje radnih mjesta u djelatnostima pogođenim koronavirusom. Mjera traje od 01. ožujka, 2020. do najdulje 3 mjeseca i financira se 3.250,00 kn mjesečno po radniku koji radi u punom radnom vremenu za mjesec ožujak, i po 4.000,00 kn za mjesece travanj i svibanj, 2020., te razmjerno tom iznosu za radnike koji rade u nepunom radnom vremenu. | ||
+ | |||
Više o samoj potpori, uvjetima dobivanja, prihvatljivim poslodavcima i načinu dobivanja potpore, te obvezama poslodavca za vrijeme primanja potpore nalazi se na linku | Više o samoj potpori, uvjetima dobivanja, prihvatljivim poslodavcima i načinu dobivanja potpore, te obvezama poslodavca za vrijeme primanja potpore nalazi se na linku | ||
https://mjera-orm.hzz.hr/potpora-ocuvanje-radnih-mjesta/ . | https://mjera-orm.hzz.hr/potpora-ocuvanje-radnih-mjesta/ . | ||
- | POREZNI POLOŽAJ I KNJIŽENJE PRIMITKA POTPORE | + | |
+ | **POREZNI POLOŽAJ I KNJIŽENJE PRIMITKA POTPORE** | ||
a) kod obveznika poreza na dohodak | a) kod obveznika poreza na dohodak | ||
Line 16: | Line 19: | ||
„(9) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, poslovnim primicima poreznog razdoblja ne smatraju se primici po osnovi potpora primljenih radi ublažavanja posebnih okolnosti propisanih propisom kojim je uređen opći porezni postupak”. | „(9) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, poslovnim primicima poreznog razdoblja ne smatraju se primici po osnovi potpora primljenih radi ublažavanja posebnih okolnosti propisanih propisom kojim je uređen opći porezni postupak”. | ||
Navedeno znači da se primljena PORM ne uključuje u poreznu osnovicu obveznika poreza na dohodak, niti se unosi u Knjigu primitaka i izdataka, odnosno Knjigu prometa za paušalne obveznike poreza na dohodak. | Navedeno znači da se primljena PORM ne uključuje u poreznu osnovicu obveznika poreza na dohodak, niti se unosi u Knjigu primitaka i izdataka, odnosno Knjigu prometa za paušalne obveznike poreza na dohodak. | ||
+ | |||
b) kod obveznika poreza na dobit | b) kod obveznika poreza na dobit | ||
Prema izmjenama Zakona o porezu na dobit u članku 6. dodani su stavci: | Prema izmjenama Zakona o porezu na dobit u članku 6. dodani su stavci: | ||
„(6) Porezna osnovica iz članka 5. Zakona smanjuje se za iznos potpora primljenih radi ublažavanja negativnih posljedica u slučaju nastanka posebnih okolnosti u smislu općeg poreznog propisa | „(6) Porezna osnovica iz članka 5. Zakona smanjuje se za iznos potpora primljenih radi ublažavanja negativnih posljedica u slučaju nastanka posebnih okolnosti u smislu općeg poreznog propisa | ||
+ | |||
(7) Iznos primljene potpore iz stavka 6. ovoga članka ne utječe na prag prihoda iz članka 2. stavka 4., članka 5. stavka 7., članka 5.b stavka 1. i članka 28. ovoga Zakona.” | (7) Iznos primljene potpore iz stavka 6. ovoga članka ne utječe na prag prihoda iz članka 2. stavka 4., članka 5. stavka 7., članka 5.b stavka 1. i članka 28. ovoga Zakona.” | ||
+ | |||
Navedeno znači da primljena potpora obveznicima poreza na dobit neće utjecati na poreznu osnovicu. Na koji način će se to provoditi, preostaje riješiti Pravilnikom, koji u času pisanja članka nije još donesen. | Navedeno znači da primljena potpora obveznicima poreza na dobit neće utjecati na poreznu osnovicu. Na koji način će se to provoditi, preostaje riješiti Pravilnikom, koji u času pisanja članka nije još donesen. | ||
+ | |||
Međutim, prema dosadašnjoj praksi podnošenja Prijave poreza na dobit, to bi značilo da se primitak PORM-a knjiži kao prihod od državnih potpora unutar ostalih poslovnih prihoda, a da će se na samom PD obrascu umanjiti osnovica za dobiveni iznos. | Međutim, prema dosadašnjoj praksi podnošenja Prijave poreza na dobit, to bi značilo da se primitak PORM-a knjiži kao prihod od državnih potpora unutar ostalih poslovnih prihoda, a da će se na samom PD obrascu umanjiti osnovica za dobiveni iznos. | ||
- | OBRAČUN PLAĆE ZA RADNIKA OBUHVAĆENOG PORM | + | |
+ | **OBRAČUN PLAĆE ZA RADNIKA OBUHVAĆENOG PORM** | ||
Primitkom potpore za očuvanje radnih mjesta poslodavac se obavezuje radniku uplatiti plaću minimalno u iznosu primljene potpore za navedenog radnika, što je obavezan i dokazati HZZ-u do 5. slijedećeg mjeseca. | Primitkom potpore za očuvanje radnih mjesta poslodavac se obavezuje radniku uplatiti plaću minimalno u iznosu primljene potpore za navedenog radnika, što je obavezan i dokazati HZZ-u do 5. slijedećeg mjeseca. | ||
+ | |||
Pravo radnika na plaću, visinu plaće uređeno je nizom propisa kao što su Zakon o radu, Zakon o minimalnoj plaći, kolektivnim ugovorima, ugovorom o radu s radnikom, pravilnikom o radu, odlukama poslodavca. Iz toga proizlazi da poslodavac ne može svojevoljno smanjiti ugovorena prava radnika, već navedeno treba regulirati aneksom ugovora o radu s kojim obje strane moraju biti suglasne što se dokazuje potpisanim aneksom s obje strane. S druge strane, ukoliko se radi o privremenom povećanju plaće radnika koji imaju ugovorenu minimalnu plaću od 3.250,00 kn, a za mjesece travanj i svibanj kada će ta potpora iznositi 4.000,00 kn, poslodavac može navedeno regulirati ili aneksom ugovora o radu sa svakim radnikom ili odlukom o privremenoj isplati veće plaće od ugovorene. | Pravo radnika na plaću, visinu plaće uređeno je nizom propisa kao što su Zakon o radu, Zakon o minimalnoj plaći, kolektivnim ugovorima, ugovorom o radu s radnikom, pravilnikom o radu, odlukama poslodavca. Iz toga proizlazi da poslodavac ne može svojevoljno smanjiti ugovorena prava radnika, već navedeno treba regulirati aneksom ugovora o radu s kojim obje strane moraju biti suglasne što se dokazuje potpisanim aneksom s obje strane. S druge strane, ukoliko se radi o privremenom povećanju plaće radnika koji imaju ugovorenu minimalnu plaću od 3.250,00 kn, a za mjesece travanj i svibanj kada će ta potpora iznositi 4.000,00 kn, poslodavac može navedeno regulirati ili aneksom ugovora o radu sa svakim radnikom ili odlukom o privremenoj isplati veće plaće od ugovorene. | ||
+ | |||
Prilikom obračuna plaće poslodavac je obavezan u propisanim rokovima obračunati i sve propisane doprinose i poreze, te o istom podnijeti JOPPD obrazac u propisanim rokovima. Pri tome nema promjena u načinu izvješćivanja, sve šifre ostaju iste. | Prilikom obračuna plaće poslodavac je obavezan u propisanim rokovima obračunati i sve propisane doprinose i poreze, te o istom podnijeti JOPPD obrazac u propisanim rokovima. Pri tome nema promjena u načinu izvješćivanja, sve šifre ostaju iste. | ||
+ | |||
Također treba voditi računa i o Zakonu o doprinosima, te propisanim minimalnim osnovicama za pojedine kategorije osiguranika, kao što su npr članovi uprave. | Također treba voditi računa i o Zakonu o doprinosima, te propisanim minimalnim osnovicama za pojedine kategorije osiguranika, kao što su npr članovi uprave. | ||
+ | |||
• Kolektivni ugovor ugostiteljstva privremeno je stavljen van snage za vrijeme trajanja pandemije COVID-19 | • Kolektivni ugovor ugostiteljstva privremeno je stavljen van snage za vrijeme trajanja pandemije COVID-19 | ||
Line 39: | Line 52: | ||
radnik Fond sati Ugovor. plaća Dopr iz plaće Dopr na plaću Porez i prirez Neto plaća Dobivena potpora Radniku se | radnik Fond sati Ugovor. plaća Dopr iz plaće Dopr na plaću Porez i prirez Neto plaća Dobivena potpora Radniku se | ||
isplaćuje Obrazloženje | isplaćuje Obrazloženje | ||
- | A.A. direktor 176 5.682,30 1.136,47 937,58 131,00 4.414,84 3.250,00 4.414,83 *zakon o doprinosima uvjetuje veću osnovicu za dir. | + | |
- | I.I. 176 4.062,51 812,51 670,31 0,00 3.250,00 3.250,00 3.250,00 * radnik ima ugovorenu minimalnu plaću | + | A.A. direktor |
- | M.M. 176 5.500,00 1.100,00 907,50 96,00 4.304,00 3.250,00 4.304,00 *radnik ima ugovorenu veću plaću | + | 176 5.682,30 1.136,47 937,58 131,00 4.414,84 3.250,00 4.414,83 *zakon o doprinosima uvjetuje veću osnovicu za dir. |
+ | |||
+ | I.I. | ||
+ | 176 4.062,51 812,51 670,31 0,00 3.250,00 3.250,00 3.250,00 * radnik ima ugovorenu minimalnu plaću | ||
+ | |||
+ | M.M. | ||
+ | 176 5.500,00 1.100,00 907,50 96,00 4.304,00 3.250,00 4.304,00 *radnik ima ugovorenu veću plaću | ||
D.D. | D.D. | ||
bolov do 42 dana 176 3.640,00 728,00 600,60 0,00 2.912,00 3.250,00 3.250,00 *radnik je bio cijeli mj na bolovanju, te mu je obračun manji od dobivene potpore – potrebno je obračunati doprinose na višu osnovicu = 4062,51kn | bolov do 42 dana 176 3.640,00 728,00 600,60 0,00 2.912,00 3.250,00 3.250,00 *radnik je bio cijeli mj na bolovanju, te mu je obračun manji od dobivene potpore – potrebno je obračunati doprinose na višu osnovicu = 4062,51kn | ||
- | S.S. 88 2.200,00 440,00 363,00 0,00 1.760,00 1.625,00 1.760,00 * radniku ima ugovorenu veću plaću | + | |
+ | S.S. | ||
+ | 88 2.200,00 440,00 363,00 0,00 1.760,00 1.625,00 1.760,00 * radniku ima ugovorenu veću plaću | ||
Ukupno: 21.084,81 4.216,96 3.478,99 227,00 16.640,85 14.625,00 16.978,85 | Ukupno: 21.084,81 4.216,96 3.478,99 227,00 16.640,85 14.625,00 16.978,85 | ||
+ | |||
Za navedeni obračun plaće predaje se JOPPD obrazac kako slijedi: | Za navedeni obračun plaće predaje se JOPPD obrazac kako slijedi: | ||
- | {{ :1_racunovodstvo_potpore_za_ocuvanje_radnih_mjesta_2.png?600 |}} | + | {{ :1_racunovodstvo_potpore_za_ocuvanje_radnih_mjesta_2.png?900 |}} |
- | Iz obračuna je vidljivo da poslodavac snosi na svoj teret razliku plaće od primljene potpore u iznosu od | + | Iz obračuna je vidljivo da poslodavac snosi na svoj teret razliku plaće od primljene potpore u iznosu od |
+ | |||
16.978,85 – 14.625,00 = 2.353,85 kuna. | 16.978,85 – 14.625,00 = 2.353,85 kuna. | ||
+ | |||
Nadalje, prema Pravilniku o izmjeni Pravilnika o provedbi Općeg poreznog zakona od 08/04/2020. godine, propisano je člankom 71.j. da je porezni obveznik oslobođen plaćanja doprinosa za iznos sufinancirane neto plaće po osnovi PORM-a. Osnovni doprinosi podmirit će se iz državnog proračuna, dok će doprinos za obvezno mirovinsko osiguranje na temelju individualne kapitalizirane štednje, uplatiti Hrvatski zavod za zapošljavanje temeljem izračuna Porezne uprave. | Nadalje, prema Pravilniku o izmjeni Pravilnika o provedbi Općeg poreznog zakona od 08/04/2020. godine, propisano je člankom 71.j. da je porezni obveznik oslobođen plaćanja doprinosa za iznos sufinancirane neto plaće po osnovi PORM-a. Osnovni doprinosi podmirit će se iz državnog proračuna, dok će doprinos za obvezno mirovinsko osiguranje na temelju individualne kapitalizirane štednje, uplatiti Hrvatski zavod za zapošljavanje temeljem izračuna Porezne uprave. | ||
+ | |||
U ovom primjeru, ukupno za 5 radnika obračun je: | U ovom primjeru, ukupno za 5 radnika obračun je: | ||
+ | |||
Obvezno davanje Obveza po obračunu Obveza po PORM Razlika – obveza poslodavca | Obvezno davanje Obveza po obračunu Obveza po PORM Razlika – obveza poslodavca | ||
+ | |||
doprinos za MO 3.501,11 2.945,33 555,78 | doprinos za MO 3.501,11 2.945,33 555,78 | ||
+ | |||
doprinos za MO II stup 800,38 710,95 89,43 | doprinos za MO II stup 800,38 710,95 89,43 | ||
+ | |||
doprinos za ZO 3.548,70 3.016,40 532,30 | doprinos za ZO 3.548,70 3.016,40 532,30 | ||
+ | |||
porez i prirez 227,00 0,00 227,00 | porez i prirez 227,00 0,00 227,00 | ||
+ | |||
ukupno 8.077,19 6.672,68 1.404,51 | ukupno 8.077,19 6.672,68 1.404,51 | ||
+ | |||
Prema navedenom Pravilniku također je navedeno da porezni obveznik može podnijeti Zahtjev za odgodom plaćanja poreznih obveza na 3 mjeseca, s mogućnošću produljenja na još 3 mjeseca. | Prema navedenom Pravilniku također je navedeno da porezni obveznik može podnijeti Zahtjev za odgodom plaćanja poreznih obveza na 3 mjeseca, s mogućnošću produljenja na još 3 mjeseca. | ||
+ | |||
Da bi se Zahtjev za odgodom odobrio, porezni obveznik u trenutku podnošenja zahtjeva ne smije imati porezni dug veći od 200,00 kuna, stoga je u ovom primjeru potrebno podnijeti Zahtjev za odgodom prije podnošenja JOPPD obrasca, kako bi navedena razlika poreznih obveza za uplatu bila odgođene valute za 3 mjeseca. | Da bi se Zahtjev za odgodom odobrio, porezni obveznik u trenutku podnošenja zahtjeva ne smije imati porezni dug veći od 200,00 kuna, stoga je u ovom primjeru potrebno podnijeti Zahtjev za odgodom prije podnošenja JOPPD obrasca, kako bi navedena razlika poreznih obveza za uplatu bila odgođene valute za 3 mjeseca. | ||
- | Kod obveznik poreza na dobit, prilikom obračuna plaće se normalno evidentiraju u knjigovodstvenim evidencijama, a u trenutku otpisa, otpisani obavezni doprinosi biti će prihod od otpisa obveza. | + | |
+ | Kod obveznika poreza na dobit, prilikom obračuna plaće se normalno evidentiraju u knjigovodstvenim evidencijama, a u trenutku otpisa, otpisani obavezni doprinosi biti će prihod od otpisa obveza. | ||
Kod obveznika poreza na dohodak, prema načelu blagajne isplata neto plaće radnicima biti će izdatak, dok se eventualna isplata vlasniku obrta ne evidentira kroz Knjigu primitaka i izdataka. | Kod obveznika poreza na dohodak, prema načelu blagajne isplata neto plaće radnicima biti će izdatak, dok se eventualna isplata vlasniku obrta ne evidentira kroz Knjigu primitaka i izdataka. | ||
U trenutku pisanja ovog teksta, tek je najavljena promjena Ovršnog zakona u dijelu da bi te isplate radnicima bile zaštićeno primanje, te se kao takve mogle isplatiti radniku u cijelosti na zaštićeni račun. Do usvajanja tih izmjena, ovršenom radniku se isplaćuje plaća kao i svaka druga plaća – u propisanim postotcima dijelom na zaštićeni, a dijelom na redovni tekući račun. | U trenutku pisanja ovog teksta, tek je najavljena promjena Ovršnog zakona u dijelu da bi te isplate radnicima bile zaštićeno primanje, te se kao takve mogle isplatiti radniku u cijelosti na zaštićeni račun. Do usvajanja tih izmjena, ovršenom radniku se isplaćuje plaća kao i svaka druga plaća – u propisanim postotcima dijelom na zaštićeni, a dijelom na redovni tekući račun. | ||
+ | |||
Prema uputi Hrvatskog Zavoda za zapošljavanje, potpora za očuvanje radnih mjesta, koju primaju poslodavci je u cijelosti zaštićeno primanje, te ukoliko poslodavac ima ovršeni račun, potrebno je da sa poslovnom bankom dogovori modus na način da može slobodno raspolagati potporom, neovisno o blokadi poslovnog računa. | Prema uputi Hrvatskog Zavoda za zapošljavanje, potpora za očuvanje radnih mjesta, koju primaju poslodavci je u cijelosti zaštićeno primanje, te ukoliko poslodavac ima ovršeni račun, potrebno je da sa poslovnom bankom dogovori modus na način da može slobodno raspolagati potporom, neovisno o blokadi poslovnog računa. | ||