Potpora za očuvanje radnih mjesta (listopad-prosinac 2020.) – novi kriteriji
info@actarius.hr
Dana 23.10.2020. Upravno vijeće Hrvatskog zavoda za zapošljavanje (dalje u tekstu Zavod) donijelo je odluku o Izmjenama i dopunama Uvjeta i načina korištenja sredstava za provođenje mjera aktivne politike zapošljavanja u 2020. godini. S ovim činom, Vlada RH nastavlja s mjerama za očuvanje radnih mjesta i to kroz financijsku potporu poslodavcima za skraćenje radnog vremena, potporom mikropoduzetnicima, stupnjevanjem potpore sukladno padu prometa, te proširenjem broja obuhvaćenih djelatnosti. Cilj dosad donesenih mjera te ovog zadnjeg seta mjera u 2020. je omogućiti zadržavanje niske stope nezaposlenosti i očuvanje likvidnost brojnih poduzeća koja su zapala u financijsku i organizacijsku krizu uslijed COVID-19.
Tko može koristiti potporu?
Prijavitelji mjere su Poslodavci, dok su korisnici mjere zaposlenici. Potporu za očuvanje radnih mjesta u djelatnostima pogođenima COVID – 19 za listopad – prosinac osim poslodavaca iz određenih sektora moći će „koristiti“ i svi poslodavci koji ne mogu obavljati djelatnost sukladno Odlukama Stožera civilne zaštite (nacionalnog, županijskog, jedinica lokalne samouprave) ili odlukom epidemiologa, poslodavci kojima je na bilo koji način ograničen rad Odlukama Stožera civilne zaštite (nacionalnog, županijskog, jedinica lokalne samouprave) te mikropoduzetnici bez obzira na djelatnost. Ciljne skupine poslodavca koji se mogu prijaviti na mjeru su poslodavci iz sektora:
Ciljne skupine radnika predstavljaju svi radnici zaposleni kod poslodavaca iz ciljane skupine poslodavaca odnosno svi osiguranici kod predmetnog poslodavca (bez obzira je li radnik na određeno ili neodređeno, radi li se o građanima RH, EU ili trećih zemalja, rade li u punom ili nepunom radnom vremenu ili imaju neki od statusa poput samohranog roditelja, hrvatskog branitelja i upućenog radnika) te radnici zaposleni u podružnicama/predstavništvima stranih tvrtki u Republici Hrvatskoj.
Koja je visina potpora?
Iznos potpore od najviše 4.000,00 kuna mjesečno po radniku koji radi u punom radnom vremenu, odnosno razmjerni dio po radniku prema broju sati rada u nepunom radnom vremenu prema postotku pada prihoda/primitaka:
Doprinos za mirovinsko osiguranje temeljem individualne kapitalizirane štednje, odnosno iznos obveze dodatnog doprinosa za mirovinsko osiguranje na temelju individualne kapitalizirane štednje za staž osiguranja s povećanim trajanjem proporcionalno iznosu potpore.
Poslodavci koji ne mogu obavljati djelatnost sukladno Odlukama Stožera civilne zaštite (nacionalnog, županijskog, jedinica lokalne samouprave) ili Odlukom epidemiologa mogu ostvariti potporu kako slijedi:
Kako predati zahtjev za potporu?
Zahtjev se predaje putem on line aplikacije na web adresi mjera-orm.hzz.hr sukladno dostupnim uputama na stranicama Zavoda. Za zahtjeve za dodjelu potpore zaprimljene od 26. listopada 2020. godine do zaključno 25. studenoga 2020. godine odobravat će se isplata mjesečnih troškova plaće za listopad, studeni i prosinac 2020. godine. Potpore će se isplaćivati do zadnjeg dana u mjesecu za prethodni mjesec, a najkasnije po dostavi dokaza o isplaćenoj plaći, PDV obrasca ili drugih zakonskih dokumenata.
Koje kriterije poslodavci moraju ispunjavati?
Poslodavci trebaju dokazati da su u razdoblju od 01.04.2020.g. do 30.09.2020.g. imali pad prihoda/primitaka u odnosu na isto razdoblje 2019.g. i to temeljem predaje PDV obrasca za spomenute mjesece. Tromjesečni obveznici PDV-a dokazuju pad prihoda/primitaka kumulativno za drugo i treće tromjesečje 2020.g., u odnosu na isto razdoblje 2019. godine.
Poslodavci kojima je ograničen rad Odlukama stožera civilne zaštite (nacionalnog, županijskog, jedinica lokalne samouprave):
Ako poslodavac posluje kraće od 12 mjeseci treba dokazati pad prihoda/primitaka u mjesecu koji prethodi mjesecu za koji traže potporu u odnosu na lipanj 2020. godine temeljem predaje tablice pada prihoda/primitaka za odnosni mjesec i lipanj 2020. Poduzetnici koji nisu u sustavu PDV-a ili nisu u sustavu PDV-a u usporedivim razdobljima dokazuju pad prihoda/primitaka na temelju tablice pada prihoda/primitaka. U navedenim slučajevima poduzetnici su dužni dostaviti izvod iz knjige primitaka i izdataka ili bruto bilancu za odnosna razdoblja.
U kontekstu razmatranja donesenih „novih“ izmijenjenih mjera za podršku gospodarskim aktivnostima možemo istaknuti kako je vidljivo pojednostavljenje korištenja mjera i omogućavanje da se u određenim područjima proširi opseg poslodavaca i grana koje će njima biti obuhvaćene. Kod potpore za skraćivanje radnog vremena izmjena se odnosi na visinu potpore koja se dodjeljuje za privremeno uvođenje punog radnog vremena radnika u trajanju kraćem od mjesečnog fonda sati, ali ne kraćem od 70% mjesečnog fonda sati, u visini najviše do 2.800 kn mjesečno neto po radniku. Radi fleksibilnijeg provođenja mjere izmjenama je ukinuta obveza dostave tjednih rasporeda radnog vremena za svakog pojedinog radnika. Smanjuje se i potrebna dokumentacija koju različiti subjekti moraju podnijeti kako bi se ta mjera pojednostavila u svojoj provedbi.
Umjesto zaključka upućujemo sve potencijalne poslodavce na internetske stranice Hrvatskog zavoda za zapošljavanje https://mjera-orm.hzz.hr/potpora-za-ocuvanje-radnih-mjesta-listopad-prosinac/ gdje mogu detaljnije saznati o provedbi „novih-starih“ mjera te posebno naglašavamo kako je potrebno da postojeći korisnici mjere rujan-prosinac prouče važne informacije u odnosu na novu mjeru listopad – prosinac.