User Tools

Site Tools


godisnji_popis_imovine_i_obveza_inventura_za_2020._udruga_i_neprofitnih_organizacija

Godišnji popis imovine i obveza (inventura) za 2020. udruga i neprofitnih organizacija

www.actarius.hr

info@actarius.hr

Popis imovine i obveza

Udruge i druge neprofitne organizacije na početku poslovanja moraju popisati imovinu i obveze te navesti njihove pojedinačne vrijednosti.

Osim toga neprofitne organizacije obvezne su popis imovine i obveza sastaviti i na kraju svake poslovne godine sa stanjem na datum bilance radi uklađenja knjigovodstvenog sa stvarnim stanjem.

Iznimno, neprofitne organizacije koje obavljaju knjžničarsku ili bibliotečnu djelatnost popis knjiga i bibliotečne građe mogu obavljati u roku koji nije duži od tri godine. Također, svaki porezni obveznik mora popisti svu imovinu i obveze te navesti njihove pojedinačne vrijednosti na početku poslovanja, a takav popis se mora sastaviti i krajem svake poslovne godine kao godišnji popis. Godišnjim popisom utvrđene inventurne (popisne) razlike treba evidentirati u poslovnim knjigama. Provođenjem inventure kontrolira se ispravnost provedenih knjiženja u poslovnim knjigama, a sve u cilju kvalitetnije pripreme i izrade godišnjih financijskih izvještaja. Godišnji popis je jedna od najvažnijih pripremnih radnji pri izradi godišnjih financijskih izvještaja radi utvrđivanja stvarnog stanja imovine i obveza, jer se temeljem obavljenog popisa usklađuju podaci iskazani u poslovnim knjigama i evidencijama sa stvarnim stanjem.

Dakle, neprofitne organizacije obvezno na kraju godine (31.12.) usklađuju stanje imovine i obveza iskazanih u knjigovodstvu sa stvarnim stanjem utvrđenim popisom. Popis imovine i obveza sa stanjem na zadnji dan poslovne godine je prije svega postupak čiji rezultat i informacije o stanju imovine i obveza trebaju prvenstveno neprofitnoj organizaciji.

Vrijeme provođenja popisa i radnje u svezi popisa

Godišnji popis imovine i obveza mora se provesti krajem svake poslovne godine , tj. sa stanjem na dan 31. prosinca poslovne godine. Ako se dan popisa razlikuje od 31. prosinca stvarno stanje utrđeno popisom treba svesti na stanje 31.12. i to na sljedeći način:

* Ako je popis obavljen prije 31.12., utvrđeno stanje popisom treba:

1. povećati za sve ulaze - nabave do 31.12,

2. umanjiti za prodaje, izdavanje dobara, tj. za sve utrške koji su se pojavili do 31.12.

* Ako je popis obavljen poslije 31.12. utvrđeno stanje popisom treba:

1. umanjiti za sve ulaze - nabave poslije 31,.12.

2. uvećati za sve prodaje - utrške koje su se dogodile poslije 31.12.

ŠTO JE OBVEZNO POPISATI

Glavni zadatak popisa imovine i obveza je uskladiti stvarno stanje imovine i obveza utvrđeno popisom sa stanjem evidentiranim u poslovnim knjigama i evidencijama.

Neprofitne organizacije popisuju sljedeću imovinu i obveze:

  • materijalnu imovinu - prirodna bogatstva (zemljišta, rudna bogatstva i ostalu prirodnu materijalnu imovinu),
  • nematerijalnu imovinu (patente, koncesije, licence, onivačke izdatke, izdatke za razvoj, ostala pravai sl.)
  • proizvedenu dugotrajnu imovinu (građevinske objekte, postrojenja i opremu, prijevozna sredstva, knjige, umjetnička djela i ostale izložbene vrijednsoti, višegodišnje nasade i osnovno stado, nematerijalnu proizvedenu dugotrajnu imovinu),
  • plemenite metale i ostale pohranjene vrijednosti,
  • sitan inventar (zalihe sitnog inventara, sitan inventar u uporabi),
  • nefinanacijsku imovinu u pripremi
  • proizvedenu kratkotrajnu imovinu (zalihe za obavljanje djelatnosti, proizvodnju i proizvode, robu za daljnju prodaju),
  • novac u banci i blagajni (novac u banci,izdvojena novčana sredstva, novac u blagajni, vrijenosnice u blagajni),
  • depozite, jamčevne pologe , potraživanja od radnika, te za više plaćene poreze i ostalo,
  • dane zajmove
  • vrijenosne papire
  • dionice i udjele u glavnici
  • potraživanaja za prihode (potraživanja od kupaca, potraživanja za članarine i članske doprinose, potraživanja za prohode po posebnim propisima, potraživanja za prihode od imovine, ostala nespomenuta potrživanja
  • obveze (obveze za radnike, obveze za materijalne rashode, obveze za financijske rashode, obveze za prikupljena sredstva omoći, obveze za kazne i naknade šteta, ostale obveze),
  • obveze za vrijenosne papire
  • obveze za kredite i zajmove
  • tuđu imovinu i dr.

ČLANOVI POVJERENSTVA ZA POPIS

Kako je temeljni zadaak popisa utvrđiavanje starnog stanja imovine i obveza smatram da u povjerenstvo za popis ne bi mogle biti imenovane osobe odnosno radnici koji rukuju imovinom koja je premetom popisa. Također, smatramo da se u povjerenstvo za popis potraživanja odnosno obvezea ne bi trebalo imenovati djelatnike koji vode propisane evidencije. U povjerenstvo za popis mogu se imenovati i osobe koje nisu u radnom odnosu s neprofitnom organizacijom tj.članovi neprofitne oraganizacije, a što je vrlo česti slučaj kod malih neprofitnih organizacija.

Bitno je napomenuti da se popis imovine i obveza (sastavljanje pomoćnih popisnih lista, popisnih listića i sl.) mora obaviti prije nego što se knjigovodstveni podaci o imovini i obvezama unesu u popisne liste. Popunjene popisne liste potpisuju članovi povjerenstva za popis, te osoa koja rukuje popisanom imovinom i obvezama.

SASTAVLJANJE IZVJEŠTAJA O OBAVLJENOM POPISU

Nakon obavljenog popisa, povjerensvo za popis obvezno je sastaviti izvještaj na temelju popisnih lista i svojih zapažanja i predati ga zakonskom zastupniku neprofitne organizacije. Povjerenstvo za popis uz popisne liste, u kojima je utvrđen rezultat popisa (stvarnos tanje, knjigovodstveno stanje i razlike između stvarnog i knjigovodstvenog stanja), sastavljaju i izvještaj o obavljenom popisu u pisanom obliku,

DONOŠENJE ODLUKE O OBAVLJENOM POPISU

Zakonski predstavnik neprofitne organizacije na temelju izvještaja i priloženih popisnih lista odlučuje o :

  • nadoknađivanju utvrđenih manjkova,
  • priznavanju i evidentiranju utvrđenih viškova,
  • otpisu nanaplativih i zastarjelih potraživanja i obveza,
  • rashodovanju sredstava, opreme i sitnog inventara,
  • mjerama protiv osoba odgovornih za manjkove, oštećenja, neusklađenosti knjigovodstvenog i stvarnog stanja, zastaru i nanaplativost potraživanja isl.

Zakonski predstavnik neprofitne organizacije, zajedno s povjerenstvima za popis, razmatra izvješće o obavljenom popisu imovine i obveza sa stanjem na dan 31. prosinca poslovne godine.

Nadležni zakonski predstavnik neprofitne organizacije svojom odlukom u svezi obavljenog popisa odlučuje i o:

  • načinu likvidacije utvrđenih viškova i manjkova,
  • odgovornosti osoba za utvrđene manjkove,
  • dopuštenom i prekomjernom kalu, kvaru, rastepu i lomu,
  • otpisima i rashodovanjima neuporabljivih dobara,
  • roku naplate potraživanja i podmirenju oveza,
  • mjerama koje treba poduzeti za otklanjanje nedostataka i poboljšanja poslovanja i o
  • svim drugim mjeramai činjenicama u svezi obavljenog popisa.

Cjelokupna dokumentacija u svezi popisa imovine i obveza zajedno s odlukom zakonskog predstavnika neprofitne organizacije dostavlja se u knjigovodstvo kako bi se provela potrebna knjiženja i uskladilo stvarno stanje imovina i obveza utvrđeno popisom sa knjigovodstvenims tanjem. Popis imovine i obveza sa stanjem na dan 31.12. trebaju obvezno obaviti i neprofitne organizacije koje vode jednostavno knjigovodstvo.

Izvor: časopis Udruga 56/2020

godisnji_popis_imovine_i_obveza_inventura_za_2020._udruga_i_neprofitnih_organizacija.txt · Last modified: 2021/11/26 01:09 (external edit)