This is an old revision of the document!
Godišnji popis imovine i obveza (inventura) za 2020. u udrugama i drugim neprofitnim organizacijama
info@actarius.hr
Popis imovine i obveza
Udruge i druge neprofitne organizacije na početku poslovanja moraju popisati imovinu i obveze te navesti njihove pojedinačne vrijednosti,
Osim toga neprofitne organizacije obvezne su popis imovine i obveza sastaviti ina kraju svake poslovne godine sa stanjem na datum bilance radi usklađenja knjigovdstvenog sa stvarnim stanjem. Iznimno , neprofitne organizacije koje obavljaju knjižničarsku ili bibliotečnu djelatnost popis knjiga i bibliotečne građe mogu obaviti u roku koji nije duži od tri godine.
Godišnjim popisom utvrđene inventurne razlike treba evidentirati u poslovnim knjigama. Godišnji popis je jedna od najvažnijih pripremnih radnji pri izradi godišnjih financijskih izvještaja radi utvrđivanja stvarnog stanja imovine i obveza jer se temeljem obavljenog popisa usklađuju podaci iskazani u poslovnim knjigama i evidencijama sa stvarnim stanjem.
Vrijeme provođenja popisa i radnje u svezi popisa
Godišnji popis imovine i obveza mora se provesti krajem svake poslovne godine, tj. sa stanjem na dan 31. prosinca poslovne godine. Međutim, u svakodnevnom poslovanju zbog objektivnih i subjektivnih razloga često se dan popisa razlikuje od dana kada se stvarno fizički obavlja popisivanje imovine i obveza. Stvarno stanje utvrđeno popisom treba svesti na stanje 31.12. i to na sljedeći način:
Ako je popis obavljen prije 31.12., utvrđeno stanje popisom treba:
Ako je popis obavljen poslije 31.12.., utvrđeno stanje popisom treba:
Kako bi se popis obavio što točnije, pravodobnije i kvalitetnije, porezni obveznici trebaju obaviti i određene radnje prije početka samog obavljanja popisa imovine i obveza. Radnje u svezi popisa možemo podijeliti prema redoslijedu na : pripremne radnje utvrđivanje stvarnog stanja od strane povjerenstva za popis, sastavljanje izvještaja o obavljenom popisu, donošenje odluke o obavljenom popisu i sl.
Što je obvezno popisati
Glavni zadatak popisa imovine i obveza je uskladiti stvarno stanje imovine i obveza utvrđeno popisom sa stanjem evidentiranim u poslovnim knjigama i evidencijama.
Neprofitne organizacije popisuju sljedeću imovinu i obveze:
Povjerenstvo (komisija) za popis imovine i obveza
Povjerenstvo (komisiju) za popis osniva zakonski predstavnik neprofitne organizacije. Zakonski predstavnik određuje datum popisa, rokove obavljanja popisa i satavljanja izvještaja s priloženim popisnim listama. Članovi povjerenstva svojim potpisom ovjeravaju i potvrđuju da su točno utvrdili stvarno stanje imovine i obveza.
Članovi povjerenstva za popis
Kako je temeljni zadatak popisa utvrđivanje stvarnog stanja imovine i obveza u povjerenstvo za popis ne bi mogle biti imenovane osobe odnosno radnici koji rukuju imovinom koja je predmetom popisa. Također, u povjerenstvo za popis potraživanja ne bi trebalo imenovati djelatnike koji vode propisane evidencije. U povjerenstvo za popis mogu se imenovati i osobe koje nisu u radnom odnosu s neprofitnom raganizacijom, tj.članovi neprofitne organizacije, a što je vrlo česti slučaj kod malih neprofitnih organizacija.
Obavljanje popisa
Obveza povjerenstva za popis je utvrđivanje stvarnog stanja imovine i obveza, sastavljanje popisnih lista te iskazivanje razlika u odnosu na knjigovodstveno stanje.
Popis imovine i obveza obično se provodi u četiri faze:
- utvrđivanje i upisivanje stvarnog količinskog stanja u popisne liste, - upis cijena i utvrđivanje stvarnog količinskog stanja u popisne liste - upisivanje knjigovodstvenog stanja u popisne liste i utvrđivanje popisnih viškova i manjkova, - sastavljanje izvještaja o obavljenom popisu i dostavljanje zakonskom predstavniku neprofitne organizacije