User Tools

Site Tools


godisnji_popis_imovine_i_obveza_inventura_za_2020._u_udrugama_i_drugim_neprofitnim_organizacijama

Differences

This shows you the differences between two versions of the page.

Link to this comparison view

Next revision
Previous revision
godisnji_popis_imovine_i_obveza_inventura_za_2020._u_udrugama_i_drugim_neprofitnim_organizacijama [2021/04/16 11:54]
gasparovic created
godisnji_popis_imovine_i_obveza_inventura_za_2020._u_udrugama_i_drugim_neprofitnim_organizacijama [2021/11/26 01:09] (current)
Line 1: Line 1:
 **Godišnji popis imovine i obveza (inventura) za 2020. u udrugama i drugim neprofitnim organizacijama** **Godišnji popis imovine i obveza (inventura) za 2020. u udrugama i drugim neprofitnim organizacijama**
 +
 +
 +
 +www.actarius.hr
 +
 +info@actarius.hr
 +
 +
 +
 +**Popis imovine i obveza**
 +
 +Udruge i druge neprofitne organizacije na početku poslovanja moraju popisati imovinu i obveze te navesti njihove pojedinačne vrijednosti,​
 +
 +Osim toga neprofitne organizacije obvezne su popis imovine i obveza sastaviti ina kraju svake poslovne godine sa stanjem na datum bilance radi usklađenja knjigovdstvenog sa stvarnim stanjem.
 +Iznimno , neprofitne organizacije koje obavljaju knjižničarsku ili bibliotečnu djelatnost popis knjiga i bibliotečne građe mogu obaviti u roku koji nije duži od tri godine.
 +
 +Godišnjim popisom utvrđene inventurne razlike treba evidentirati u poslovnim knjigama. Godišnji popis je jedna od najvažnijih pripremnih radnji pri izradi godišnjih financijskih izvještaja radi utvrđivanja stvarnog stanja imovine i obveza jer se temeljem obavljenog popisa usklađuju podaci iskazani u poslovnim knjigama i evidencijama sa stvarnim stanjem.
 +
 +**Vrijeme provođenja popisa i radnje u svezi popisa**
 +
 +Godišnji popis imovine i obveza mora se provesti krajem svake poslovne godine, tj. sa stanjem na dan 31. prosinca poslovne godine. Međutim, u svakodnevnom poslovanju zbog objektivnih i subjektivnih razloga često se dan popisa razlikuje od dana kada se stvarno fizički obavlja popisivanje imovine i obveza. Stvarno stanje utvrđeno popisom treba svesti na stanje 31.12. i to na sljedeći način:
 +
 +Ako je popis obavljen prije 31.12., utvrđeno stanje popisom treba:
 +  * - povećati za sve ulaze - nabave do 31.12.,
 +  * - umanjiti za prodaje, izdavanje dobara, tj. za sve utrške koji su se pojavili do 31.12.
 +
 +Ako je popis obavljen poslije 31.12.., utvrđeno stanje popisom treba:
 +  * - umanjiti za sve ulaze - nabave poslije 31.12.
 +  * - uvećati za sve prodaje - utrške koje su se dogodile poslije 31.12.
 +
 +Kako bi se popis obavio što točnije, pravodobnije i kvalitetnije,​ porezni obveznici trebaju obaviti i određene radnje prije početka samog obavljanja popisa imovine i obveza. Radnje u svezi popisa možemo podijeliti prema redoslijedu na : pripremne radnje utvrđivanje stvarnog stanja od strane povjerenstva za popis, sastavljanje izvještaja o obavljenom popisu, donošenje odluke o obavljenom popisu i sl.
 +
 +
 +**Što je obvezno popisati**
 +
 +Glavni zadatak popisa imovine i obveza je uskladiti stvarno stanje imovine i obveza utvrđeno popisom sa stanjem evidentiranim u poslovnim knjigama i evidencijama.
 +
 +Neprofitne organizacije popisuju sljedeću **imovinu i obveze:**
 +
 +  * materijalnu imovinu
 +  * nematerijalnu imovinu
 +  * proizvedenu dugotrajnu imovinu
 +  * plemenite metale i ostale pohranjene vrijednosti
 +  * sitan inventar
 +  * nefinancijsku imovinu u pripremi
 +  * proizvedenu kratkotrajnu imovinu (zalihe za obavljanje djelatnosti,​ proizvodnju i proizvode, robu za daljnju prodaju)
 +  * novac u  banci i blagajni
 +  * depozite, jamčevne pologe, potraživanja od radnikate za više plaćene poreze i ostalo
 +  * dane zajmove
 +  * vrijednosne papire
 +  * dionice i udjele u glavnici
 +  * potraživanja za prihode
 +  * obveze
 +  * obveze za vrijednosne papire
 +  * obveze za kredite i zajmove
 +  * tuđu imovinu i dr.
 +
 +**Povjerenstvo (komisija) za popis imovine i obveza**
 +
 +Povjerenstvo (komisiju) za popis osniva zakonski predstavnik neprofitne organizacije. Zakonski predstavnik određuje datum popisa, rokove obavljanja popisa i satavljanja izvještaja s priloženim popisnim listama.
 +Članovi povjerenstva svojim potpisom ovjeravaju i potvrđuju da su točno utvrdili stvarno stanje imovine i obveza.
 +
 +**Članovi povjerenstva za popis**
 +
 +Kako je temeljni zadatak popisa utvrđivanje stvarnog stanja imovine i obveza u povjerenstvo za popis ne bi mogle biti imenovane osobe odnosno radnici **koji rukuju imovinom koja je predmetom popisa**. Također, u povjerenstvo za popis potraživanja ne bi trebalo imenovati djelatnike koji vode propisane evidencije. U povjerenstvo za popis mogu se imenovati i osobe koje nisu u radnom odnosu s neprofitnom raganizacijom,​ tj.članovi neprofitne organizacije,​ a što je vrlo česti slučaj kod malih neprofitnih organizacija.
 +
 +**Obavljanje popisa**
 +
 +Obveza povjerenstva za popis je utvrđivanje stvarnog stanja imovine i obveza, sastavljanje popisnih lista te iskazivanje razlika u odnosu na knjigovodstveno stanje.
 +
 +Popis imovine i obveza obično se provodi u četiri faze:
 + 
 +  * - utvrđivanje i upisivanje stvarnog količinskog stanja u popisne liste,
 +  * - upis cijena i utvrđivanje stvarnog količinskog stanja u popisne liste
 +  * - upisivanje knjigovodstvenog stanja u popisne liste i utvrđivanje popisnih viškova i manjkova,
 +  * - sastavljanje izvještaja o obavljenom popisu i dostavljanje zakonskom predstavniku neprofitne organizacije
 +
 +
 +**Sastavljanje izvještaja o obavljenom popisu**
 +
 +Nakon obavljenog popisa, povjerenstvo za popis obvezno je sastaviti izvještaj na temelju popisnih lista i svojih zapažanja i predati ga zakonskom zastupniku neprofitne organizacije.
 +Povjerenstvo za popis uz popisne liste, u kojim je utvrđen rezulatat popisa (stvarno stanje i razlike između stvarnog i knjigovodstvenog stanja), sastavljaju i izvještaj o obavljenom popisu u pisanom obliku.
 +
 +**Donošenje odluke o obavljenom popisu**
 +
 +Zakonski predstavnik neprofitne organizacije na temelju izvještaja i priloženih popisnih lista odlučuje o:
 +nadoknađivanju utvrđenih manjkova,
 +priznavanju i evidentiranju utvrđenih viškova,
 +otpisu nenaplativih i zastarjelih potraživanja i obveza
 +rashodovanju sredstava, opreme i sitnog inventara
 +mjerama protiv osoba odgovornih za manjkove, oštećenja,​ neusklađenost knjigovodstvenog i stvarnog stanja, zastaru i nenapaltivost potraživanja i slično.
 +
 +Nadležni zakonski predstavnik neprofitne organizacije svojom odlukom u svezi obavljenog popisa odlučuje i o:
 +  * načinu likvidacije utvrđenih viškova i manjkova,
 +  * odgovornosti osoba za utvrđene manjkove,
 +  * dopuštenom i prekomjernom kalu, kvaru, rstepu i lomu,
 +  * otpisima i rshodovanjima neuporabljivih dobara,
 +  * roku naplate potraživanja i podmirenju obveza
 +  * mjerama u svezi zaliha kojima je smanjena kvaliteta ili je rok zauporabu pri kraju,
 +  * mjerama koje treba poduzeti za otklanjanje nedostataka i poboljšanja poslovanja i o 
 +  * svim drugimmjerama i činjenicama u svezi obavljenog popisa.
 +
 +Cjelokupna dokumantacija u svezi popisa imovine i obveza zajedno s odlukom zakonskog predstavnika neprofitne organizacije dostavlja se u knjigovodstvo kako bi se provela potrebna kniženja i uskladilo starno stanje imovina i obveza utvrđeno popisom sa knjigovodstvenim stanjem. Napominjemo da popis imovine i obveza sa stanjem na dan 31.12.2020.. trebaju obvezno obaviti i **neprofitne organizacije koje vode jednostavno knjigovodstvo.**
 +
 +Izvor: Časopis Udruga br.56/2020
 +
godisnji_popis_imovine_i_obveza_inventura_za_2020._u_udrugama_i_drugim_neprofitnim_organizacijama.1618574051.txt.gz · Last modified: 2021/11/26 00:56 (external edit)