This shows you the differences between two versions of the page.
godisnji_popis_imovine_i_obveza_inventura_za_2020._u_udrugama_i_drugim_neprofitnim_organizacijama [2021/04/16 13:16] gasparovic |
godisnji_popis_imovine_i_obveza_inventura_za_2020._u_udrugama_i_drugim_neprofitnim_organizacijama [2021/11/26 01:09] |
||
---|---|---|---|
Line 1: | Line 1: | ||
- | **Godišnji popis imovine i obveza (inventura) za 2020. u udrugama i drugim neprofitnim organizacijama** | ||
- | |||
- | |||
- | |||
- | www.actarius.hr | ||
- | |||
- | info@actarius.hr | ||
- | |||
- | |||
- | |||
- | **Popis imovine i obveza** | ||
- | |||
- | Udruge i druge neprofitne organizacije na početku poslovanja moraju popisati imovinu i obveze te navesti njihove pojedinačne vrijednosti, | ||
- | |||
- | Osim toga neprofitne organizacije obvezne su popis imovine i obveza sastaviti ina kraju svake poslovne godine sa stanjem na datum bilance radi usklađenja knjigovdstvenog sa stvarnim stanjem. | ||
- | Iznimno , neprofitne organizacije koje obavljaju knjižničarsku ili bibliotečnu djelatnost popis knjiga i bibliotečne građe mogu obaviti u roku koji nije duži od tri godine. | ||
- | |||
- | Godišnjim popisom utvrđene inventurne razlike treba evidentirati u poslovnim knjigama. Godišnji popis je jedna od najvažnijih pripremnih radnji pri izradi godišnjih financijskih izvještaja radi utvrđivanja stvarnog stanja imovine i obveza jer se temeljem obavljenog popisa usklađuju podaci iskazani u poslovnim knjigama i evidencijama sa stvarnim stanjem. | ||
- | |||
- | **Vrijeme provođenja popisa i radnje u svezi popisa** | ||
- | |||
- | Godišnji popis imovine i obveza mora se provesti krajem svake poslovne godine, tj. sa stanjem na dan 31. prosinca poslovne godine. Međutim, u svakodnevnom poslovanju zbog objektivnih i subjektivnih razloga često se dan popisa razlikuje od dana kada se stvarno fizički obavlja popisivanje imovine i obveza. Stvarno stanje utvrđeno popisom treba svesti na stanje 31.12. i to na sljedeći način: | ||
- | |||
- | Ako je popis obavljen prije 31.12., utvrđeno stanje popisom treba: | ||
- | * - povećati za sve ulaze - nabave do 31.12., | ||
- | * - umanjiti za prodaje, izdavanje dobara, tj. za sve utrške koji su se pojavili do 31.12. | ||
- | |||
- | Ako je popis obavljen poslije 31.12.., utvrđeno stanje popisom treba: | ||
- | * - umanjiti za sve ulaze - nabave poslije 31.12. | ||
- | * - uvećati za sve prodaje - utrške koje su se dogodile poslije 31.12. | ||
- | |||
- | Kako bi se popis obavio što točnije, pravodobnije i kvalitetnije, porezni obveznici trebaju obaviti i određene radnje prije početka samog obavljanja popisa imovine i obveza. Radnje u svezi popisa možemo podijeliti prema redoslijedu na : pripremne radnje utvrđivanje stvarnog stanja od strane povjerenstva za popis, sastavljanje izvještaja o obavljenom popisu, donošenje odluke o obavljenom popisu i sl. | ||
- | |||
- | |||
- | **Što je obvezno popisati** | ||
- | |||
- | Glavni zadatak popisa imovine i obveza je uskladiti stvarno stanje imovine i obveza utvrđeno popisom sa stanjem evidentiranim u poslovnim knjigama i evidencijama. | ||
- | |||
- | Neprofitne organizacije popisuju sljedeću **imovinu i obveze:** | ||
- | |||
- | * materijalnu imovinu | ||
- | * nematerijalnu imovinu | ||
- | * proizvedenu dugotrajnu imovinu | ||
- | * plemenite metale i ostale pohranjene vrijednosti | ||
- | * sitan inventar | ||
- | * nefinancijsku imovinu u pripremi | ||
- | * proizvedenu kratkotrajnu imovinu (zalihe za obavljanje djelatnosti, proizvodnju i proizvode, robu za daljnju prodaju) | ||
- | * novac u banci i blagajni | ||
- | * depozite, jamčevne pologe, potraživanja od radnikate za više plaćene poreze i ostalo | ||
- | * dane zajmove | ||
- | * vrijednosne papire | ||
- | * dionice i udjele u glavnici | ||
- | * potraživanja za prihode | ||
- | * obveze | ||
- | * obveze za vrijednosne papire | ||
- | * obveze za kredite i zajmove | ||
- | * tuđu imovinu i dr. | ||
- | |||
- | **Povjerenstvo (komisija) za popis imovine i obveza** | ||
- | |||
- | Povjerenstvo (komisiju) za popis osniva zakonski predstavnik neprofitne organizacije. Zakonski predstavnik određuje datum popisa, rokove obavljanja popisa i satavljanja izvještaja s priloženim popisnim listama. | ||
- | Članovi povjerenstva svojim potpisom ovjeravaju i potvrđuju da su točno utvrdili stvarno stanje imovine i obveza. | ||
- | |||
- | **Članovi povjerenstva za popis** | ||
- | |||
- | Kako je temeljni zadatak popisa utvrđivanje stvarnog stanja imovine i obveza u povjerenstvo za popis ne bi mogle biti imenovane osobe odnosno radnici **koji rukuju imovinom koja je predmetom popisa**. Također, u povjerenstvo za popis potraživanja ne bi trebalo imenovati djelatnike koji vode propisane evidencije. U povjerenstvo za popis mogu se imenovati i osobe koje nisu u radnom odnosu s neprofitnom raganizacijom, tj.članovi neprofitne organizacije, a što je vrlo česti slučaj kod malih neprofitnih organizacija. | ||
- | |||
- | **Obavljanje popisa** | ||
- | |||
- | Obveza povjerenstva za popis je utvrđivanje stvarnog stanja imovine i obveza, sastavljanje popisnih lista te iskazivanje razlika u odnosu na knjigovodstveno stanje. | ||
- | |||
- | Popis imovine i obveza obično se provodi u četiri faze: | ||
- | |||
- | * - utvrđivanje i upisivanje stvarnog količinskog stanja u popisne liste, | ||
- | * - upis cijena i utvrđivanje stvarnog količinskog stanja u popisne liste | ||
- | * - upisivanje knjigovodstvenog stanja u popisne liste i utvrđivanje popisnih viškova i manjkova, | ||
- | * - sastavljanje izvještaja o obavljenom popisu i dostavljanje zakonskom predstavniku neprofitne organizacije | ||
- | |||
- | |||
- | **Sastavljanje izvještaja o obavljenom popisu** | ||
- | |||
- | Nakon obavljenog popisa, povjerenstvo za popis obvezno je sastaviti izvještaj na temelju popisnih lista i svojih zapažanja i predati ga zakonskom zastupniku neprofitne organizacije. | ||
- | Povjerenstvo za popis uz popisne liste, u kojim je utvrđen rezulatat popisa (stvarno stanje i razlike između stvarnog i knjigovodstvenog stanja), sastavljaju i izvještaj o obavljenom popisu u pisanom obliku. | ||
- | |||
- | **Donošenje odluke o obavljenom popisu** | ||
- | |||
- | Zakonski predstavnik neprofitne organizacije na temelju izvještaja i priloženih popisnih lista odlučuje o: | ||
- | nadoknađivanju utvrđenih manjkova, | ||
- | priznavanju i evidentiranju utvrđenih viškova, | ||
- | otpisu nenaplativih i zastarjelih potraživanja i obveza | ||
- | rashodovanju sredstava, opreme i sitnog inventara | ||
- | mjerama protiv osoba odgovornih za manjkove, oštećenja, neusklađenost knjigovodstvenog i stvarnog stanja, zastaru i nenapaltivost potraživanja i slično. | ||
- | |||
- | Nadležni zakonski predstavnik neprofitne organizacije svojom odlukom u svezi obavljenog popisa odlučuje i o: | ||
- | * načinu likvidacije utvrđenih viškova i manjkova, | ||
- | * odgovornosti osoba za utvrđene manjkove, | ||
- | * dopuštenom i prekomjernom kalu, kvaru, rstepu i lomu, | ||
- | * otpisima i rshodovanjima neuporabljivih dobara, | ||
- | * roku naplate potraživanja i podmirenju obveza | ||
- | * mjerama u svezi zaliha kojima je smanjena kvaliteta ili je rok zauporabu pri kraju, | ||
- | * mjerama koje treba poduzeti za otklanjanje nedostataka i poboljšanja poslovanja i o | ||
- | * svim drugimmjerama i činjenicama u svezi obavljenog popisa. | ||
- | |||
- | Cjelokupna dokumantacija u svezi popisa imovine i obveza zajedno s odlukom zakonskog predstavnika neprofitne organizacije dostavlja se u knjigovodstvo kako bi se provela potrebna kniženja i uskladilo starno stanje imovina i obveza utvrđeno popisom sa knjigovodstvenim stanjem. Napominjemo da popis imovine i obveza sa stanjem na dan 31.12.2020.. trebaju obvezno obaviti i **neprofitne organizacije koje vode jednostavno knjigovodstvo.** | ||
- | |||
- | Izvor: Časopi Udruga br.56/2020 | ||