======Prokura sa poreznog i pravnog aspekta====== \\ {{ ::prokurist.png?250|}} \\ =====Pravni aspekt===== Pojam prokure, te prava i obveze prokurista opisuje **Zakon o trgovačkim društvima** (NN 111/93-110/15). Ukratko, radi se o **obliku trgovačke punomoći kojom trgovačko društvo ili fizička osoba (zakonskim terminom trgovac) ovlašćuje fizičku osobu da provodi određene radnje za društvo**. Prokuristom može biti isključivo punoljetna i poslovno sposobna osoba. Tako, u članku 47. st. 1. Zakona navodi se da **prokurist može zaključiti sve ugovore i poduzimati sve pravne radnje u ime i za račun trgovačkog društva i zastupati ga u postupcima pred upravnim i drugim državnim tijelima, ustanovama s javnopravnim ovlastima te državnim i izbranim sudovima**.\\ Stavkom 2. istog članka uređeno je da **prokurist ne može bez posebne ovlasti otuđiti ni opteretiti nekretnine trgovačkog društva i ne može davati izjave ni poduzimati pravne radnje kojima započinje stečajni postupak ili drugi postupak koji dovodi do prestanka društva**. Prokurist ne može davati punomoć za sklapanje drugim osobama. Prokurist, ukoliko nije istovremeno i radnik zaposlen u društvu, ne smije obavljati poslove koji imaju obilježje rada jer sama prokura nema obilježje rada, već punomoći. Radnik koji obavlja određeni posao u društvu (npr. mehaničar), može biti proglašen prokuristom. Člankom 50. Zakona određeno je da prokurist potpisuje trgovačko društvo svojim imenom i prezimenom, uz naznaku položaja prokuriste, ili uz oznaku “p.p.“. Člankom 51. stavkom 1. utvrđeno je da prokura nije prenosiva na druge osobe. **Prokura se upisuje u sudski registar temeljem Odluke o davanju prokure**. Ovdje prestajemo s pravnim određenjem jer nismo pravnici ali je presudno poznavati temeljne značajke prokure radi daljnje porezne razrade teme. Prokurist ima pravo na naknadu ako je tako ugovorio sa davateljem prokure. =====Porezni aspekt===== Ukoliko je prokurist ugovorio naknadu za obnašanje prokure, tada poreznim žargonom govorimo o drugom dohotku. Čest je slučaj da je osoba zaposlena u jednom poduzeću (npr. poduzeća majke), a istovremeno je angažirana na mjestu prokurista u drugom poduzeću. Tada će u poduzeću gdje je zaposlena primati plaću, a od poduzeća gdje je prokurist primati će drugi dohodak. U nastavku dajemo standardan **primjer obračuna drugog dohotka**: 1. BRUTTO-DOHODAK (osnovica za obračun doprinosa) 5.000,00\\ 2. Mirovinsko osiguranje (I i II stup) 20% 1.000,00\\ 3. Osnovica za porez (1-2) 4.000,00\\ 4. Stopa poreza na dohodak 25,00%\\ 5. Iznos poreza na dohodak (prirez u primjeru = 0%) 1.000,00\\ 6. NETTO-DOHODAK (1-2-5) 3.000,00\\ 7. Zdravstveno osiguranje 15% (na brutto dohodak.) (1 x 15%) 750,00\\ 8. UKUPNO IZDATAK (1+7) 5.750,00\\ U primjeru bez prireza vidljivo je da će prokurist (primatelj dohotka) primiti na svoj žiro-račun neto iznos od 3.000,00 kn, dok će isplatitelja naknada koštati sveukupno 5.750,00 kn. **Ukoliko je prokurist umirovljenik**: prilikom obračuna naknade (drugog dohotka) neće se obračunati doprinosi za mirovinsko i zdravstveno osiguranje, već samo porez na dohodak po stopi 25% i prirez, uz uvjet da se radi o starosnoj mirovini, prijevremenoj starosnoj mirovini ili invalidskoj mirovini. Primatelj dohotka mora isplatitelju dostaviti dokaz o statusu – presliku rješenja o mirovini. **Isplata naknade ne obustavlja isplatu mirovine**. Ukoliko je **prokurist strani državljanin** i prima drugi dohodak, obračun dohotka ovisi o državi rezidentnosti primatelja dohotka. Drugi dohodak stranaca obraditi ćemo u zasebnom članku. \\ Izvor: http://www.ekonos.hr/porezi/prokura-s-poreznog-i-pravnog-aspekta/ \\ Actarius Grupa d.o.o., http://www.actarius.hr, info@actarius.hr