====== Pitanje osobnih automobila i priznavanje troškova ====== {{:automobil.jpg?200|}} Kao imovina u okviru ukupne imovine društva ili alternativno kao ulazni trošak za najam, automobili se nerijetko pojavljuju u bilancama i knjigama ulaznih računa, kao i pripadajući troškovi istih. Vezano za porezni tretman automobila s obzirom da se automobili nerijetko koriste i u druge svrhe osim poslovnih, odredbe **Zakona o porezu na dobit** drugačije tretiraju priznavanje troškova vezanih uz iste. Naime, razlog drugačijeg poreznog tretmana za osobne automobile proizlazi iz činjenice da određeni troškovi istih u pravilu **nisu nastali u direktnoj svezi ili s ciljem povećanjem prihoda odnosno dobiti društva**. ===== Obračun plaće u naravi vs. tretman 70/30 ===== Generalno, zakonske odredbe **Zakona o porezu na dobit** definiraju da se **pri utvrđivanju porezne osnovice**, **porezna osnovica uvećava za 30% troškova**, osim troškova osiguranja i kamata, nastalih u svezi s vlastitim ili unajmljenim motornim vozilima i drugim sredstvima za osobni prijevoz (osobni automobil, plovilo, helikopter, zrakoplov i sl.) poslovodnih, rukovodnih i drugih zaposlenih osoba, **ako se na osnovi korištenja sredstava za osobni prijevoz ne utvrđuje plaća.** **Navedeni se troškovi odnose na troškove s pripadajućim porezom na dodanu vrijednost, prema statusu pojedinog sredstva:** ◾za sredstva u vlasništvu poreznog obveznika troškovi goriva i ulja, održavanja i popravaka, registracije i amortizacije, ◾za vozila u najmu trošak naknade po ugovoru, trošak goriva i održavanja te svi drugi troškovi koje po ugovoru o najmu snosi korisnik najma, a kod financijskog najma trošak amortizacije. Međutim definirano je da se za navedene troškove ne povećava porezna osnovica kada se sukladno Zakonu o porezu na dohodak obračunava i plaća porez na dohodak. Iz navedenih odredbi Zakona je moguće zaključiti da su **s aspekta poreza na dobit svi troškovi automobila porezno priznati ukoliko se za predmetni automobil utvrđuje i obračunava plaća u naravi osobi koja isti automobil koristi**. U protivnom, porezni obveznik za službene automobile ne može priznati 30% nastalih troškova. Isto tako, **službeni automobili za koje se ne isplaćuje plaća u naravi moraju nakon završetka radnog vremena biti parkirani ispred poslovnih prostorija društva, odnosno, zaposlenici nemaju pravo iste voziti svojim kućama**. Kako bi tretman 70/30 bio porezno prihvatljiv, nužno je imati **evidenciju napravljenih kilometara** koja nedvojbeno **dokazuje da se kompletna kilometraža navedenog automobila odvija u poslovne svrhe**. Naime, česta je pogreška da odjel računovodstva i financija ne inzistira da zaposlenici vode evidenciju o kilometrima za službena vozila, pri čemu dolazi do dodatnih poreznih obveza u slučaju nadzora Porezne uprave. ===== Trošak amortizacije ===== U nastavku dajemo sažetak tretiranja troška amortizacije automobila u ovisnosti da li se za isti obračunava plaća u naravi, da li se isti koristi samo u službene svrhe ili se isti koristi za obavljanje registrirane djelatnosti. 1. __**Obračunavanje plaće u naravi**:__ ◾amortizacija osobnih automobila **nabavne vrijednosti do 400.000 HRK je 100% priznata**; ◾amortizacija osobnih automobila **nabavne vrijednosti preko 400.000 HRK je 100% nepriznata za onaj dio nabavne vrijednosti koji prelazi 400.000 HRK; ** 2. __**Ne obračunavanje plaće u naravi, korištenje automobila za službene svrhe**__: ◾amortizacija osobnih automobila **nabavne vrijednosti do 400.000 HRK je 70% priznata**; ◾amortizacija osobnih automobila **nabavne vrijednosti preko 400.000 HRK je 100% nepriznata za onaj dio nabavne vrijednosti koji prelazi 400.000 HRK**; 3. __**Osobno vozilo se koristi za registriranu djelatnost**__: ◾amortizacija osobnog automobila koji se koristi za obavljanje registrirane djelatnosti (autoškole, taksi-službe, itd.) je **100% priznat rashod neovisno o nabavnoj vrijednosti**. ==== Zaključak ==== Iz svega ranije navedenoga proizlazi **da priznavanje troškova s aspekta poreza na dobit ovisi o tome na koji se način koriste automobili društava i obračunava li se za iste plaća u naravi**. __**Prije svega, potrebno je razlikovati dva slučaja**:__ 1.**Službeni se automobil koristi za privatne svrhe te društvo obračunava zaposleniku plaću u naravi**. U tom slučaju, svi troškovi osim amortizacije iznosa koji prelazi 400.000 HRK nabavne vrijednosti, su porezno 100% priznati rashod. 2.**Službeni automobil koristi se samo u službene svrhe**. On mora prije i nakon radnog vremena biti parkiran ispred sjedišta društva te se zaposlenici nemaju pravo njime koristiti u privatne svrhe, jer isto povlači obvezu obračuna plaće u naravi. Kod takvih automobila, većina troškova se tretira kao 70% porezno priznatih i 30% nepriznati troškovi, a zaposlenici su dužni voditi evidenciju kilometara. Izvor: http://profitiraj.hr/pitanje-osobnih-automobila-i-priznavanje-troskova/ Actarius Grupa d.o.o., http://actarius.hr, info@actarius.hr