**ACTARIUS Knjigovodstveni Servis ** Actarius Grupa d.o.o . Ogrizovićeva 21, 10000 Zagreb, Tel 01/382-0010, Mob 091/382-0015, Fax 01/382-0010 http://www.actarius.hr ====== Izmijenjen pravilnik o porezu na dobit – što je novo? ====== {{ porez_na_dobit.jpg? 200*200}} Nove izmjene ovog pravilnika uglavnom **možemo podijeliti na nekoliko kategorija,** a to su: • dodatna razrada** porezne olakšice za reinvestiranu dobit**; • isplata **predujmova dobiti;** • gubitak od **vrijednosnih usklađenja dugotrajne imovine;** • nove odredbe **vezane za transferne cijene;** **Porezna olakšica za reinvestiranu dobit** Ministarstvo financija je dodatno objasnilo tko sve može **koristiti umanjenje porezne osnovice na reinvestiranu dobit.** Olakšicu mogu ostvariti poduzetnici koji su u **poreznom razdoblju ostvarili dobitak prije uvećanja i umanjenja,** pod uvjetom da je **za svotu reinvestiranog dobitka povećan temeljni kapital društva i to povećanje je upisano u sudski registar** i da dobit **nije ostvarena u bankarskom odnosno financijskom nebankarskom sektoru.** Nadalje, valja napomenuti da se **umanjenje porezne osnovice za reinvestiranu dobit neće priznati** ako porezni obveznik **naknadno smanji temeljni kapital koji je povećan reinvestiranom dobiti i izvrši isplate članovima društva** i/ili ako se smanjenje temeljnog kapitala izvrši **radi povećanja drugih stavki kapitala i rezervi** koje u budućim poreznim razdobljima omogućavaju isplatu dobiti. Ove odredbe se primjenjuju i kod preoblikovanja društva, likvidacija, podjela, pripajanja i spajanja. Navedeno konkretno znači da, ako** unesete dobit 2012. u temeljni kapital, a zatim isti naknadno smanjite** (bilo isplatom, bilo prijenosom u rezerve), na iznos dobiti koju ste koristili kao umanjenje porezne osnovice, **bit će te dužni platiti porez na dobit.** **Jedan problem koji ne definira Pravilnik** o porezu na dobit **su zakonski rokovi u kojima je zabranjeno smanjiti temeljni kapital,** tj. **kroz koliki broj godina je zabranjeno smanjiti temeljni kapital?** Vjerujemo da će se za isto primjenjivati zastarni rokovi Općeg poreznog zakona. **Predujmovi dobiti** Ako ste si tijekom poreznog razdoblja **isplatili predujam dobiti,** a istekom tog poreznog razdoblja **ostvarena dobit nije dostatna za pokriće takvog predujma,** tada će se nastala razlika smatra **primitkom koji se oporezuje** u skladu sa Zakonom o porezu na dohodak, i ta se razlika na potraživanjima u porezne svrhe ne može u poslovnim knjigama preoblikovati u neki drugi oblik potraživanja ili zajma. Navedeno konkretno znači da **više nije moguće iskazati pozajmice prema vlasniku** za isplaćene predujmove za koje ne postoji dostatna dobit za pokriće istih. Na primjer, ako tijekom godine isplatite 200.000 HRK predujmova, a neto dobit iznosi 100.000 HRK, više nije moguće tretirati razliku od 100.000 HRK kao pozajmicu vlasniku** već se ista oporezuje kao dohodak od kapitala (izuzimanje vlasnika po stopi od 40%).** Napominjemo da, ukoliko **si isplaćujete predujmove poreza na dobit** **dužni ste voditi evidenciju o isplaćenim predujmovima** dobiti koja se obvezno prilaže uz prijavu poreza na dobit. **Gubitak od vrijednosnog usklađenja dugotrajne materijalne imovine** Smatra se **porezno nepriznatim troškom** za koji treba uvećati osnovicu poreza na dobiti, osim u **slučaju nastanka izvanrednog oštećenja** kada postoji vjerodostojna dokumentacija. Treba naglasiti da ponovno nije definirano što se smatra vjerodostojnom dokumentacijom, no mišljenja smo da bi navedena trebala uključivati zapisnike relevantnih procjenitelja i slične dokumente (npr. u slučaju oštećenja stroja, zapisnik strojarskog inženjera). **Transferne cijene** Glavna promjena se dogodila kod članak 40. pravilnika** koji definira propise o transfernim cijenema.** Ove promjene donijele su dodatna pojašnjenja kod postupaka utvrđivanja **da li je neka transakcija provedena prema načelu nepristrane transakcije .** Prilikom istoga, Ministarstvo Financija je uvrstilo odredbe OECD Smjernica, te navela što je porezni obveznik sve dužan učiniti prilikom razmatranja transfernih cijena: - prikupiti **podatke o grupi društava**; - analizirati **položaj poreznog obveznika u grupi,** te identificirati transakcije između povezanih osoba; - izvršiti f**unkcionalnu analizu transakcija** (analizu funkcija, rizika i imovine); - odabrati m**etodu testiranja transfernih cijena** te obrazložiti odabir iste; - pružiti **dokumentaciju o svim izračunima** (bilo usporedbom, bilo korištenjem baza podataka); - ažurirati **dokumentaciju iz prijašnjih godina.** - koja mogu biti potrebna radi eliminacije njihovih međusobnih materijalnih razlika. **Zaključak** Novim promjenama Pravilnika o porezu na dobit malo jasnije su definirana gore razrađena pitanja, iako kao i u ostalim situacijama, često ostaje dosta upitnika iznad glava. Ono što bi na s**vakako upozorili su odredbe o transfernim cijenama,** koje dokazuju da Porezna uprava stavlja sve veći fokus na pitanje transfernih cijenama. Ako poslujete s inozemnim povezanim osobama (i s domaćim koje su u gubitku ili plaćaju nižu stopu poreza na dobit), **možete očekivati da će Vam na vrata pokucati porezni inspektor za transferne cijene.** Izvor: http://www.profitiraj.hr/novosti/izmijenjen-pravilnik-o-porezu-na-dobit-sto-je-novo/