**Godišnji popis imovine i obveza (inventura) za 2020. u udrugama i drugim neprofitnim organizacijama** www.actarius.hr info@actarius.hr **Popis imovine i obveza** Udruge i druge neprofitne organizacije na početku poslovanja moraju popisati imovinu i obveze te navesti njihove pojedinačne vrijednosti, Osim toga neprofitne organizacije obvezne su popis imovine i obveza sastaviti ina kraju svake poslovne godine sa stanjem na datum bilance radi usklađenja knjigovdstvenog sa stvarnim stanjem. Iznimno , neprofitne organizacije koje obavljaju knjižničarsku ili bibliotečnu djelatnost popis knjiga i bibliotečne građe mogu obaviti u roku koji nije duži od tri godine. Godišnjim popisom utvrđene inventurne razlike treba evidentirati u poslovnim knjigama. Godišnji popis je jedna od najvažnijih pripremnih radnji pri izradi godišnjih financijskih izvještaja radi utvrđivanja stvarnog stanja imovine i obveza jer se temeljem obavljenog popisa usklađuju podaci iskazani u poslovnim knjigama i evidencijama sa stvarnim stanjem. **Vrijeme provođenja popisa i radnje u svezi popisa** Godišnji popis imovine i obveza mora se provesti krajem svake poslovne godine, tj. sa stanjem na dan 31. prosinca poslovne godine. Međutim, u svakodnevnom poslovanju zbog objektivnih i subjektivnih razloga često se dan popisa razlikuje od dana kada se stvarno fizički obavlja popisivanje imovine i obveza. Stvarno stanje utvrđeno popisom treba svesti na stanje 31.12. i to na sljedeći način: Ako je popis obavljen prije 31.12., utvrđeno stanje popisom treba: * - povećati za sve ulaze - nabave do 31.12., * - umanjiti za prodaje, izdavanje dobara, tj. za sve utrške koji su se pojavili do 31.12. Ako je popis obavljen poslije 31.12.., utvrđeno stanje popisom treba: * - umanjiti za sve ulaze - nabave poslije 31.12. * - uvećati za sve prodaje - utrške koje su se dogodile poslije 31.12. Kako bi se popis obavio što točnije, pravodobnije i kvalitetnije, porezni obveznici trebaju obaviti i određene radnje prije početka samog obavljanja popisa imovine i obveza. Radnje u svezi popisa možemo podijeliti prema redoslijedu na : pripremne radnje utvrđivanje stvarnog stanja od strane povjerenstva za popis, sastavljanje izvještaja o obavljenom popisu, donošenje odluke o obavljenom popisu i sl. **Što je obvezno popisati** Glavni zadatak popisa imovine i obveza je uskladiti stvarno stanje imovine i obveza utvrđeno popisom sa stanjem evidentiranim u poslovnim knjigama i evidencijama. Neprofitne organizacije popisuju sljedeću **imovinu i obveze:** * materijalnu imovinu * nematerijalnu imovinu * proizvedenu dugotrajnu imovinu * plemenite metale i ostale pohranjene vrijednosti * sitan inventar * nefinancijsku imovinu u pripremi * proizvedenu kratkotrajnu imovinu (zalihe za obavljanje djelatnosti, proizvodnju i proizvode, robu za daljnju prodaju) * novac u banci i blagajni * depozite, jamčevne pologe, potraživanja od radnikate za više plaćene poreze i ostalo * dane zajmove * vrijednosne papire * dionice i udjele u glavnici * potraživanja za prihode * obveze * obveze za vrijednosne papire * obveze za kredite i zajmove * tuđu imovinu i dr. **Povjerenstvo (komisija) za popis imovine i obveza** Povjerenstvo (komisiju) za popis osniva zakonski predstavnik neprofitne organizacije. Zakonski predstavnik određuje datum popisa, rokove obavljanja popisa i satavljanja izvještaja s priloženim popisnim listama. Članovi povjerenstva svojim potpisom ovjeravaju i potvrđuju da su točno utvrdili stvarno stanje imovine i obveza. **Članovi povjerenstva za popis** Kako je temeljni zadatak popisa utvrđivanje stvarnog stanja imovine i obveza u povjerenstvo za popis ne bi mogle biti imenovane osobe odnosno radnici **koji rukuju imovinom koja je predmetom popisa**. Također, u povjerenstvo za popis potraživanja ne bi trebalo imenovati djelatnike koji vode propisane evidencije. U povjerenstvo za popis mogu se imenovati i osobe koje nisu u radnom odnosu s neprofitnom raganizacijom, tj.članovi neprofitne organizacije, a što je vrlo česti slučaj kod malih neprofitnih organizacija. **Obavljanje popisa** Obveza povjerenstva za popis je utvrđivanje stvarnog stanja imovine i obveza, sastavljanje popisnih lista te iskazivanje razlika u odnosu na knjigovodstveno stanje. Popis imovine i obveza obično se provodi u četiri faze: * - utvrđivanje i upisivanje stvarnog količinskog stanja u popisne liste, * - upis cijena i utvrđivanje stvarnog količinskog stanja u popisne liste * - upisivanje knjigovodstvenog stanja u popisne liste i utvrđivanje popisnih viškova i manjkova, * - sastavljanje izvještaja o obavljenom popisu i dostavljanje zakonskom predstavniku neprofitne organizacije **Sastavljanje izvještaja o obavljenom popisu** Nakon obavljenog popisa, povjerenstvo za popis obvezno je sastaviti izvještaj na temelju popisnih lista i svojih zapažanja i predati ga zakonskom zastupniku neprofitne organizacije. Povjerenstvo za popis uz popisne liste, u kojim je utvrđen rezulatat popisa (stvarno stanje i razlike između stvarnog i knjigovodstvenog stanja), sastavljaju i izvještaj o obavljenom popisu u pisanom obliku. **Donošenje odluke o obavljenom popisu** Zakonski predstavnik neprofitne organizacije na temelju izvještaja i priloženih popisnih lista odlučuje o: nadoknađivanju utvrđenih manjkova, priznavanju i evidentiranju utvrđenih viškova, otpisu nenaplativih i zastarjelih potraživanja i obveza rashodovanju sredstava, opreme i sitnog inventara mjerama protiv osoba odgovornih za manjkove, oštećenja, neusklađenost knjigovodstvenog i stvarnog stanja, zastaru i nenapaltivost potraživanja i slično. Nadležni zakonski predstavnik neprofitne organizacije svojom odlukom u svezi obavljenog popisa odlučuje i o: * načinu likvidacije utvrđenih viškova i manjkova, * odgovornosti osoba za utvrđene manjkove, * dopuštenom i prekomjernom kalu, kvaru, rstepu i lomu, * otpisima i rshodovanjima neuporabljivih dobara, * roku naplate potraživanja i podmirenju obveza * mjerama u svezi zaliha kojima je smanjena kvaliteta ili je rok zauporabu pri kraju, * mjerama koje treba poduzeti za otklanjanje nedostataka i poboljšanja poslovanja i o * svim drugimmjerama i činjenicama u svezi obavljenog popisa. Cjelokupna dokumantacija u svezi popisa imovine i obveza zajedno s odlukom zakonskog predstavnika neprofitne organizacije dostavlja se u knjigovodstvo kako bi se provela potrebna kniženja i uskladilo starno stanje imovina i obveza utvrđeno popisom sa knjigovodstvenim stanjem. Napominjemo da popis imovine i obveza sa stanjem na dan 31.12.2020.. trebaju obvezno obaviti i **neprofitne organizacije koje vode jednostavno knjigovodstvo.** Izvor: Časopis Udruga br.56/2020