This shows you the differences between two versions of the page.
Next revision | Previous revision | ||
rok_zastare_za_komunalnu_naknadu [2021/05/20 06:29] gasparovic created |
rok_zastare_za_komunalnu_naknadu [2021/11/26 01:09] (current) |
||
---|---|---|---|
Line 1: | Line 1: | ||
**Rok zastare za komunalnu naknadu** | **Rok zastare za komunalnu naknadu** | ||
+ | |||
+ | |||
+ | www.actarius.hr | ||
+ | |||
+ | info@actarius.hr | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | Opći porezni zakon - Porezna zastara | ||
+ | Broj klase:410-01/21-01/367 | ||
+ | Urudžbeni broj:383-07-21-01-21-2 | ||
+ | Zagreb, 05.05.2021 | ||
+ | Rok zastare za komunalnu naknadu | ||
+ | | ||
+ | |||
+ | Zaprimili smo Vaš dopis u kojem tražite tumačenje u kojoj su kategoriji davanja za komunalnu naknadu, da li se radi o povremenom javnom davanju ili ne, te koliki je rok zastare za komunalnu naknadu. U nastavku odgovaramo kako slijedi. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | Opći porezni zakon (Narodne novine, broj 115/16, 106/18, 121/19, 32/20, 42/20; dalje u tekstu: OPZ) predstavlja zajedničku osnovicu sustava poreznog prava Republike Hrvatske. Naime, OPZ pravni je instrument koji uređuje sve bitne značajke porezno-pravnog odnosa, tj. prava i obveze sudionika u tome odnosu (poreznih tijela i poreznih obveznika) i postupovne odredbe u pogledu njihova provođenja. OPZ na jedinstven način uređuje opća pitanja u oblasti poreza i javnih davanja i čini zajedničku osnovicu za sve posebne zakone toga područja. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | Prema članku 2. stavku 1. OPZ-a javna davanja su porezi i druga javna davanja. Dalje, člankom 2. stavkom 3. OPZ-a propisano je da se drugim javnim davanjima smatraju trošarine, carine, pristojbe, doprinosi, naknade za koncesije, novčane kazne za porezne prekršaje i sva davanja čije je utvrđivanje i/ili naplata i/ili nadzor prema posebnim propisima u nadležnosti poreznog tijela. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | Pod javnim davanjima smatraju se i sva druga davanja (uz nabrojene i definirane pojmove: trošarine, carine, pristojbe, doprinosi, naknade za koncesije, novčane kazne za porezne prekršaje), čije je utvrđivanje i/ili naplata i/ili nadzor u nadležnosti poreznog tijela, a isto je utvrđeno posebnim propisima. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | Dakle, komunalna naknada predstavlja novčano javno davanje koje se plaća za održavanje komunalne infrastrukture i druge svrhe pod uvjetima propisanim Zakonom o komunalnom gospodarstvu (Narodne novine, broj 68/18, 110/18 i 32/20, dalje u tekstu: ZKG). | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | Posebnu pozornost treba obratiti i na stavak 8. članka 2. OPZ-a. Njime se propisuje da se odredbe OPZ-a o porezima na odgovarajući način primjenjuju i na druga javna davanja propisana OPZ-om (a koja se za potrebe primjene OPZ-a, sva u OPZ-u nazivaju porezima), ponovno uz naznaku supsidijarnosti OPZ-a, ako njime ili posebnim propisom nije uređeno drugačije. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | Znači da se, ako posebnim propisom, kojim je uređeno to javno davanje nije drugačije propisano, a javno je davanje u nadležnosti poreznog tijela, glede postupovnih odredaba primjenjuju odredbe OPZ-a. U svemu što nije propisano OPZ-om, u skladu s odredbom članka 4. OPZ-a, primijenit će se supsidijarno odredbe Zakona o općem upravnom postupku. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | Dakle, posebnim propisom ZKG ovlast za utvrđivanje i naplatu komunalne naknade dana je u nadležnost upravnih tijela jedinice lokalne samouprave, a koje se u smislu članka 3. OPZ-a imaju smatrati poreznim tijelom. Prema članku 3. OPZ-a, porezno tijelo jest tijelo državne uprave, upravno tijelo jedinice područne (regionalne) samouprave ili upravno tijelo jedinice lokalne samouprave u čijem su djelokrugu poslovi utvrđivanja i/ili nadzora i/ili naplate poreza. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | Ako ovu odredbu tumačimo u skladu s odredbom članka 2. stavka 8. OPZ-a, prema kojoj se sve odredbe OPZ-a koje se odnose na poreze, na odgovarajući način primjenjuju i na druga javna davanja, jasno je da se pojmom poreznog tijela mora obuhvatiti i ona tijela državne uprave te JLRS u čijem su djelokrugu utvrđivanje/nadzor/naplata ne samo poreza već i drugih javnih davanja, kako su pojmovno određeni u članku 2. OPZ-a. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | Pravila o poreznoj zastari propisana odredbama OPZ-a primjenjuju se u poreznom postupku u kojemu porezna tijela primjenjuju propise o porezima i drugim javnim davanjima, ako posebnim propisima za pojedina druga javna davanja nije uređeno drugačije. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | Za odluku o primjeni odredaba OPZ-a o zastari, prethodno je nužno utvrditi je li posebnim propisom koji se primjenjuje za određenu naknadu koja je prihod jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave kao lex specialis, porezno tijelo nadležno za utvrđivanje ili naplatu ili nadzor. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | Ako je porezno tijelo nadležno za samo jednu vrstu od propisanih oblika (utvrđivanje ili nadzor ili naplatu), na predmetnu vrstu davanja na odgovarajući će se način primjenjivati odredbe OPZ-a. Ako zakon, odnosno drugi propis kojim je reguliran predmetni oblik davanja, sadržava odredbe o zastari prava na utvrđivanje naknade, zastari prava na naplatu ili zastari prava na povrat naknade, primjenjivat će se odredbe toga zakona kao lex specialis. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | Prema ZKG, rješenje o komunalnoj naknadi donosi upravno tijelo jedinice lokalne samouprave u čijem su djelokrugu poslovi komunalnog gospodarstva. Rješenje o komunalnoj naknadi donosi se i ovršava u postupku i na način propisan zakonom kojim se uređuje opći odnos između poreznih obveznika i poreznih tijela koja primjenjuju propise o porezima i drugim javnim davanjima, ako ovim Zakonom nije propisano drukčije (članak 100. stavak 3. ZKG-a). | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | Obzirom da su odredbe o zastari materijalno-pravne prirode, a budući da poseban zakon (ZKG) upućuje samo na primjenu postupovnih odredaba OPZ-a o provedbi prisilne naplate, smatramo da ne postoji pravni temelj za primjenu odredbi OPZ-a koje se odnose na poreznu zastaru. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | Stoga smo mišljenja, da se na zastaru obveze komunalne naknade primjenjuje rok zastare za povremena potraživanja propisan člankom 226. Zakona o obveznim odnosima (Narodne novine, broj 35/05, 41/08, 125/11, 78/15, 29/18), koji propisuje da tražbine povremenih davanja koja dospijevaju godišnje ili u kraćim razdobljima, zastarijevaju za tri godine od dospjelosti svakog pojedinog davanja. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | Izvor: popis_misljenja - Rok zastare za komunalnu naknadu (porezna-uprava.hr) | ||
+ | |||
+ |