User Tools

Site Tools


inventura_-_odgovornost_menadzera

Differences

This shows you the differences between two versions of the page.

Link to this comparison view

Next revision
Previous revision
inventura_-_odgovornost_menadzera [2020/12/18 11:39]
gasparovic created
inventura_-_odgovornost_menadzera [2021/11/26 01:09] (current)
Line 1: Line 1:
 **Inventura - odgovornost menadžera!** **Inventura - odgovornost menadžera!**
 +
 +
 +
 +www.actarius.hr
 +
 +info@actarius.hr
 +
 +
 +Bliži se kraj 2020. godine i vrijeme je za planiranje, organiziranje i provedbu još jednog godišnjeg popisa. Inventurom se usuglašavaju stanja (i vrijednosti) imovine i obveza u poslovnim knjigama sa stvarnim stanjem. ​
 +
 +Rezultat svakog godišnjeg popisa su manjkovi i viškovi, koji utječu na:
 +
 +  - prihode, rashode i rezultat poslovanja koji se iskazuje u godišnjem računu dobiti i gubitka,
 +  - iskaz vrijednosti imovine i obveza u bilanci,
 +  - pouzdanost, potpunost i točnost knjigovodstvenih evidencija,
 +  - obračun i obvezu za porez na dobit, poreza na dodanu vrijednost i poreza na dohodak,
 +  - novčane tokove, objave u bilješkama i godišnjem izvješću, te na zakonitost i realnost financijskih i statističkih izvještaja u cjelini,
 +  - pouzdanost zaštite imovine od otuđenja, neovlaštenog i neučinkovitog korištenja itd.
 + 
 +
 +**Utjecaj manjkova i viškova**
 +
 +Manjkovi su rashod a viškovi prihod, pa stoga utječu na iskaz financijskog rezultata i vrijednosti imovine, obveza i kapitala. Manjkovi obično nastaju rastepom, kvarom, lomom, neažurnim i neredovitim evidentiranjem ulaza i izlaza, zamjenama, krađama i dr., dok se viškovi najčešće javljaju radi propusta kod evidentiranja ulaza i izlaza ili zbog zamjena.
 +
 +Neiskazivanje manjkova rezultirat će precijenjenom vrijednosti imovine, podcijenjenim rashodima i  precijenjenom dobiti, dok će neiskazivanje viškova utjecati na podcijenjenu vrijednost imovine, podcijenjene prihode i podcijenjenu dobit. A kako se na računovodstvenim podacima zasnivaju i porezni obračuni, u slučaju neiskazivanja stvarnog stanja viškova i manjkova, obveza za porez na dobit biti će neispravno utvrđena.
 +
 +Manjkovi se mogu otpisati na teret poduzetnika,​ ili se terete odgovorni radnici, a odabrani način tretiranja inventurnih razlika utječe na visinu obveza za porez na dobit, PDV i porez na dohodak.
 +
 +Povećane porezne obveze mijenjaju novčane tokove, a sve zajedno utječe na realnost i točnost godišnjih financijskih izvještaja i objava u bilješkama i godišnjem izvješću.
 +
 +Osim toga, nekvalitetna inventura ili njezino neprovođenje omogućava prikrivanje krađa, prijevara i sl., ali i nehotičnih propusta, što također može rezultirati nerealnim godišnjim financijskim izvještajima i neispravnim poreznim obračunima.
 +
 +Stoga, da bi kvalitetno pripremili i proveli godišnji popis, veći poduzetnici sastavljaju plan kojim određuju popisne komisije prema vrstama imovine, rokove, organizaciju i način provedbe popisa, dok manji poduzetnici obično imaju samo jednu komisiju za popis svih vrsta imovine i obveza.
 +
 +Kod obveznika revizije provedbu inventure nadzirat će ovlašteni revizori.
 +
 + 
 +
 +**Priprema i provedba popisa**
 +
 +U postupcima pripreme popisa, svi oni koji su zaduženi za neku imovinu (skladištari,​ vozači, služba održavanja i dr.) trebali bi materijalnu imovinu označiti inventarnim brojevima, a zalihe materijala, proizvode, robu i dr. razvrstati i složiti po vrstama, te podijeliti na:  vlastitu i tuđu, korisnu i kurentnu te oštećenu (nekorisnu) i nekurentnu imovinu. Nadalje, prije i tijekom popisa korisno je utvrditi i raščistiti zamjene (slični artikli izgledom, namjenom, cijenom, šifrom…). Računovođe su dužni pripremiti i kompletirati dokumentaciju o investicijama i drugoj imovini, te o potraživanjima i obvezama. Popisne komisije trebaju pregledati i popisati svu imovinu, uključujući i potraživanja i obveze, te provjeriti potpunost i vjerodostojnost dokumentacije (postoji li neprekinuti rastući numerički niz, je li ovjerena, potpisana i likvidirana). Potraživanja i obveze korisno je usuglasiti sa poslovnim partnerima. Posebno treba popisati dospjela a nenaplaćena potraživanja i provjeriti ugovore, primke, izdatnice i osiguranja plaćanja itd. Pri tom, popisne komisije ne smiju imati uvid u računovodstvene evidencije.
 +
 +Važno je da popis provode stručne osobe, jer su za točnost utvrđenog (popisanog) stanja imovine i obveza (količine, vrste, vrijednost i korisnost - uporabljivost),​ sastavljanje popisnih lista, pridržavanje rokova za provedbu i izradu elaborata o provedenom popisu, te za prijedloge za postupanje s oštećenom ili nekorisnom imovinom, odgovorne popisne komisije (njihovi članovi). Međutim, za planiranje, organizaciju i nadzor nad provedbom godišnjeg popisa odgovorni su menadžeri. Menadžeri (članovi uprave i nadzornog odbora, tj.  izvršni direktori i upravni odbor, odnosno direktori) odgovorni su i za sprječavanje prijevara i zaštitu imovine poduzetnika od otuđenja, neodgovarajućeg i neovlaštenog korištenja,​ te za godišnje financijske izvještaje i porezne obračune.
 +
 + 
 +
 +Izvor: Inventura - odgovornost menadžera! | TEB poslovno savjetovanje
 +
 +
inventura_-_odgovornost_menadzera.1608291566.txt.gz · Last modified: 2021/11/26 00:56 (external edit)